Intertoys kampte met een tegenvallend laatste kwartaal door acties bij ketens als Aldi, Lidl en Kruidvat. Ook werd er nog meer online verkocht dan verwacht, zegt topman Roland Armbruster tegenover NU.nl.
De ‘opportunistische’ acties van andere retailers tijdens de feestdagen zijn volgens Armbruster funest geweest voor de problemen waar Intertoys mee te maken heeft. “Zij verkopen even speelgoed zonder marge om mensen binnen te krijgen, maar wij moeten ervan leven”, stelt hij. Intertoys zou niet met de lage prijzen meekunnen, omdat er geen andere goederen zijn om de marge mee te compenseren.
De topman stelt verder dat de verschuiving naar het online kanaal in november en december sneller ging dan verwacht. Intertoys behaalt vijf tot zes procent van de omzet op het internet. “Wij hebben te veel winkels en een te klein onlineaandeel”, aldus Armbruster.
Intertoys werd ruim een jaar geleden door Blokker Holding verkocht aan de Britse investeerder Alteri. Vorige week werd uitstel van betaling aangevraagd, waardoor de toekomst voor de ruim vierhonderd winkels onzeker is. De speelgoedketen heeft geprobeerd het aantal winkels te verlagen door verliesgevende vestigingen te sluiten, maar dat ging te langzaam.
Intertoys moet zich volgens Armbruster ontwikkelen tot een plek waar consumenten niet alleen speelgoed kunnen kopen, maar ook iets kunnen ervaren. Hij ziet Intertoys ‘als onderdeel van de lokale maatschappij, zoals de bakkerswinkel of het restaurantje op een dorpsplein’. “Dat is de reden dat we nog veel winkels willen overhouden.”
Ron Wessels 20 feb, 11:04
Else Balk 19 feb, 14:04
T Huizman 19 feb, 11:52
Fact Check 18 feb, 18:42
Esther Roff 18 feb, 17:51
Machiel R 18 feb, 17:51
Seb Seb 18 feb, 17:24
edwin ottens 18 feb, 16:19
Herman van Wissen 18 feb, 13:10
Frits Vries 18 feb, 12:47
Vincent van den Burg 18 feb, 12:33
Rudy Bos 18 feb, 12:21
Frits Vries 18 feb, 11:35