'Intertoys bezweken onder opportunistische acties Aldi, Lidl en Kruidvat'

'Intertoys bezweken onder opportunistische acties Aldi, Lidl en Kruidvat'

Intertoys kampte met een tegenvallend laatste kwartaal door acties bij ketens als Aldi, Lidl en Kruidvat. Ook werd er nog meer online verkocht dan verwacht, zegt topman Roland Armbruster tegenover NU.nl.

De ‘opportunistische’ acties van andere retailers tijdens de feestdagen zijn volgens Armbruster funest geweest voor de problemen waar Intertoys mee te maken heeft. “Zij verkopen even speelgoed zonder marge om mensen binnen te krijgen, maar wij moeten ervan leven”, stelt hij. Intertoys zou niet met de lage prijzen meekunnen, omdat er geen andere goederen zijn om de marge mee te compenseren.

De topman stelt verder dat de verschuiving naar het online kanaal in november en december sneller ging dan verwacht. Intertoys behaalt vijf tot zes procent van de omzet op het internet. “Wij hebben te veel winkels en een te klein onlineaandeel”, aldus Armbruster.

Intertoys werd ruim een jaar geleden door Blokker Holding verkocht aan de Britse investeerder Alteri. Vorige week werd uitstel van betaling aangevraagd, waardoor de toekomst voor de ruim vierhonderd winkels onzeker is. De speelgoedketen heeft geprobeerd het aantal winkels te verlagen door verliesgevende vestigingen te sluiten, maar dat ging te langzaam.

Intertoys moet zich volgens Armbruster ontwikkelen tot een plek waar consumenten niet alleen speelgoed kunnen kopen, maar ook iets kunnen ervaren. Hij ziet Intertoys ‘als onderdeel van de lokale maatschappij, zoals de bakkerswinkel of het restaurantje op een dorpsplein’. “Dat is de reden dat we nog veel winkels willen overhouden.”

Reacties

Dus de concurrentie heeft enkele speelgoedartikelen goedkoper....
En de rest van je assortiment??verkoopt dat sowieso niet?
Je had van te voren moeten nadenken en niet blijven slapen.
Kijk bij je concurrentie. Blijf ze bij of beter zelfs blijf ze voor.
Intertoys vernietigd zichzelf.net zoals blokker dat nu ook aan t doen is.
Janken in het nieuws en achter de schermen aan t ontmantelen.
En zeggen we doen alles voor t personeel....niet dus.

Geplaatst door Frits Vries op 18 februari 2019 om 10:35

@Frits: Ik ga ervanuit dat jij, als professioneel, ondernemer het 20/80 principe kent. Indien de de consument voor de 20% fast-movers naar de concurrentie rent komen ze niet binnen en verkopen je slow-movers dus ook niet. Daar zit hem het probleem...

Geplaatst door Rudy Bos op 18 februari 2019 om 11:21

Feit blijft dat Intertoys (zoals vele retailers) de consument alleen gezien heeft als de incidentele koper, ipv de klant een ervaring in de winkel te bieden. Online was Intertoys al helemaal niet aanwezig. Geen enkele verbinding tot stand gebracht, geen investeringen in de winkels. Geen reden voor de consument om de winkel te betreden. Alles wat ze nu gaan ondernemen is tot little to late...

Geplaatst door Vincent van den Burg op 18 februari 2019 om 11:33

@rudy.
Oneens met je gegeven.
Kijk naar hun indeling vd winkel.zoals generaties geleden hetzelfde.
En alles voor de pc/spelcomputer achterin.hang dan gelijk n bordje bij de ingang:alles voor de pc koop je bij gamemania.
Dvd/muziek.:alles voor ....koop je bij bvdeel.
Al 2 voorbeelden die je met gemak voor kunt blijven

Geplaatst door Frits Vries op 18 februari 2019 om 11:47

Ronald Armbruster heeft het niet gered. Het beste is dat te erkennen. Lees het artikel na over zijn visie op de markt en Intertoys. De ouderwetse winkelformule miste alle beleving en doet dat nu nog. Er had een game paradijs voor gamers in gekund en speelmogelijkheden voor de kids. De ouders lekker aan de koffie met een broodje. En spectaculaire introducties van nieuwe producten. Tja en natuurlijk kan Intertoys 1 artikel het aller goedkoopst weggeven. Falend beleid is de oorzaak en daar heeft de concurrentie gebruik van gemaakt.
https://fd.nl/ondernemen/1277924/onze-speelgoedwinkels-maken-over-achttien-maanden-weer-winst

Geplaatst door Herman van Wissen op 18 februari 2019 om 12:10

het is eerder te laat als ze niks doen ze proberen in ieder geval nog iets de toekomst zal uitwijzen hoe dat gaat uitpakken

Geplaatst door edwin ottens op 18 februari 2019 om 15:19

Een simpele 'rekkenwinkel' kan enkel overleven als het ook écht goedkoop is.

Toys 'R' Us is in de VS om dezelfde reden omgevallen, er zal nul beleving in de winkels. Enkel het filiaal op Times Square in NYC had beleving.

Alle huidige en ex-Blokker formules hebben allemaal dezelfde problemen in de winkels. Ze gaan het allemaal ook niet redden als ze niet goed gaan luisteren naar de consument.

Geplaatst door Seb Seb op 18 februari 2019 om 16:24

Ik hoor iedereen maar over beleving maar dat zal best werken in een handvol grote steden maar niet in het kleine dorp of buitenstedelijke winkelcentrum. Het concept speelgoedwinkel is verleden tijd, waar mijn opa nog met een tol speelde komen mijn kinderen niet verder dan iPad en telefoon. Speelgoed wordt een segment en geen solo product.

Geplaatst door Machiel R op 18 februari 2019 om 16:51

En online kan je alleen bestellen als je minimaal 20 euro Uitgeeft

Geplaatst door Esther Roff op 18 februari 2019 om 16:51

Sorry hoor, maar Toys 'r Us in de VS is omgevallen omdat ze een schuld van meer dan 5 miljard open hadden staan die bij ze ondergebracht was door de overname in 2005. Vergelijkbaar met de V&D situatie. "Beleving in de winkel" heeft hier dan ook niks mee te maken. Al had je de beste beleving ever, hier hadden ze nooit onderuit kunnen komen

Geplaatst door Fact Check op 18 februari 2019 om 17:42

Ik denk dat als directie goed samenwerkt met de mensen op de winkelvloer die precies weten wat nodig is om de formule tot een succes te maken, het goed moet komen. En dat kan overal verschillend zijn.

Geplaatst door T Huizman op 19 februari 2019 om 10:52

Mijn zoon spaart al 30 jaar transformers. Nog nooit heeft hij een combiner compleet kunnen maken via de winkel. Moest de laatste altijd via internet bestellen. Nu doet hij dat direct, goedkoper en sneller.

Geplaatst door Else Balk op 19 februari 2019 om 13:04

@Frits 11:47: Games worden steeds minder offline verkocht. Je hebt het over Dvd's/muziek? Serieus? Een fysieke speelgoedwinkel is een etalage geworden waar je lastminute nog even iets kan halen of ideeën opdoet voor het online bestellen. Als daar een organisatie achter zit die tot z'n nek met schulden is volgehangen, dan gaat het nooit meer goedkomen want dan draait het alleen om groeiende omzetten en dat gaat al helemaal niet lukken in een krimpende markt (steeds minder kinderen). Ergo: Alleen speelgoedwinkels zonder schulden met goedkope huren kunnen overleven.

Geplaatst door Ron Wessels op 20 februari 2019 om 10:04

Laatste nieuws









RetailTrends