In een competitieve markt boordevol alternatieven waaruit de consument kan kiezen, is het voor een retailer van eminent belang een heel duidelijke positionering in te nemen. Daarbij dient onderscheid te worden gemaakt tussen de algemene positionering en de specifieke positionering. Twee begrippen die nog wel eens door elkaar worden gehaald.
Algemene positionering > Bij de algemene positionering wordt de functie van de onderneming aangegeven op basis van algemeen geldende factoren die van toepassing zijn op de gehele markt. Anders gezegd: iedereen die in een bepaalde markt actief is heeft ermee te maken. Algemene positioneringsfactoren zijn in wezen door niemand te claimen. Een voorbeeld hiervan is de factor prijs. Ondanks de prijzenslag in de supermarktwereld is de prijs geen element waarmee een supermarkt zich kan positioneren (en dus kan onderscheiden). In de huidige marktomstandigheden is een lage prijs een voorwaarde om mee te kunnen blijven doen met het spel. Let wel: een lage prijs en niet perse de laagste prijs. Niemand heeft de laagste prijs; ook Aldi en Lidl niet. Veel van de producten die deze Duitse discounters aanbieden zijn merkloos en kunnen derhalve niet geheel vergeleken worden met soortgelijke producten. Derhalve kunnen zij ook niet de laagste prijs claimen. Anders wordt het met merkproducten. Deze zijn op elke verkoopplek hetzelfde, daardoor goed vergelijkbaar voor consumenten en derhalve een gewilde speelbal voor prijsacties. Zie hier een belangrijke reden waarom supermarkten niet zonder A-merken kunnen en de traditionele discounters erg hun best doen om ze op het schap te krijgen.
Het gehele artikel is te lezen in het januarinummer van RetailTrends 2006
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen bij sales@retailtrends.nl.
Op de website RetailTrends.nl treft u een overzicht van de inhoud van het maandblad.
Lesje positionering
Gepubliceerd op 19 januari 2006 om 00:00
Reacties 0