Consumentenvertrouwen na vier jaar weer negatief

Consumentenvertrouwen na vier jaar weer negatief

Het consumentenvertrouwen is in februari met drie punten gedaald naar een waarde van -2. Het is voor het eerst in vier jaar tijd dat het consumentenvertrouwen negatief is, meldt het CBS. Vorige maand was er al sprake van de sterkste daling in zeven jaar tijd en de laagste waarde sinds begin 2015.

Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid is in februari verslechterd. Consumenten zijn deze maand negatiever over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden en vinden de tijd voor het doen van grote aankopen minder gunstig.

Bestedingen
Ondanks het teruglopende consumentenvertrouwen, blijven de consumentenbestedingen in de lift. In december is er 2,3 procent meer besteed dan een jaar eerder.

In de laatste maand van 2018 is drie procent meer uitgegeven aan voeding. Ook groeiden duurzame goederen met bijna drie procent, waarbij vooral auto’s en huishoudelijke apparaten populair waren. Aan overige goederen werd een half procent minder besteed. 

De uitgaven aan diensten lagen in december 2,5 procent hoger. Vorige week maakte het CBS al bekend dat de detailhandel in december ruim twee procent meer had omgezet dan een jaar eerder.

Reacties

Niet zo vreemd als je weet dat de pensioenleeftijd maar blijft stijgen, de onbetaalbare zorg- en energiekosten steeds meer op je afgewenteld worden, en de werkelijke koopkracht steeds een beetje terugloopt. Dat is de reden voor het achterblijvend vertrouwen in een economische groeiperiode. De consument zet zich mentaal schrap voor de volgende crisis.

Geplaatst door Ron Wessels op 20 februari 2019 om 10:22

Laatste nieuws









Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.

RetailTrends