Consumentenvertrouwen na vier jaar weer negatief

Consumentenvertrouwen na vier jaar weer negatief

Het consumentenvertrouwen is in februari met drie punten gedaald naar een waarde van -2. Het is voor het eerst in vier jaar tijd dat het consumentenvertrouwen negatief is, meldt het CBS. Vorige maand was er al sprake van de sterkste daling in zeven jaar tijd en de laagste waarde sinds begin 2015.

Zowel het oordeel over het economisch klimaat als de koopbereidheid is in februari verslechterd. Consumenten zijn deze maand negatiever over hun financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden en vinden de tijd voor het doen van grote aankopen minder gunstig.

Bestedingen
Ondanks het teruglopende consumentenvertrouwen, blijven de consumentenbestedingen in de lift. In december is er 2,3 procent meer besteed dan een jaar eerder.

In de laatste maand van 2018 is drie procent meer uitgegeven aan voeding. Ook groeiden duurzame goederen met bijna drie procent, waarbij vooral auto’s en huishoudelijke apparaten populair waren. Aan overige goederen werd een half procent minder besteed. 

De uitgaven aan diensten lagen in december 2,5 procent hoger. Vorige week maakte het CBS al bekend dat de detailhandel in december ruim twee procent meer had omgezet dan een jaar eerder.

Reacties 1


Ron Wessels 20 feb, 10:22

Niet zo vreemd als je weet dat de pensioenleeftijd maar blijft stijgen, de onbetaalbare zorg- en energiekosten steeds meer op je afgewenteld worden, en de werkelijke koopkracht steeds een beetje terugloopt. Dat is de reden voor het achterblijvend vertrouwen in een economische groeiperiode. De consument zet zich mentaal schrap voor de volgende crisis.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!