Resetknop Lego pakt goed uit: omzet en winst in de lift

Resetknop Lego pakt goed uit: omzet en winst in de lift

Lego heeft zijn dalende omzet al snel een halt weten toe te roepen. Het Deense speelgoedmerk was in 2018 goed voor 36,4 miljard Deense kronen (4,9 miljard euro), wat een groei van vier procent betekent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit de jaarcijfers die woensdag bekend zijn gemaakt.

In 2017 zag Lego zijn winst en omzet voor het eerst in dertien jaar teruglopen. In dat jaar schrapte het bedrijf ook 1400 banen. De logge organisatie maakte het moeilijker om te groeien, zei voorzitter Jørgen Vig Knudstorp destijds. “Daarom hebben we op de resetknop gedrukt.”

Lego zag zijn marktaandeel vorig jaar in alle grote markten toenemen. In China groeide de omzet met dubbele cijfers, dankzij uitbreiding via traditionele retailkanalen, eigen winkels, webwinkels en andere digitale platformen.

Duurzame groei
Mede dankzij de stijgende omzet nam ook de winstgevendheid van Lego weer toe. Onderaan de streep bleef een bedrag van 8,1 miljard Deense kronen over, drie procent meer dan een jaar eerder.

Voor dit jaar verwacht Lego opnieuw een omzetgroei, dankzij productinnovaties en uitbreiding in bestaande en opkomende markten zoals China. Ook zegt het bedrijf verder te investeren in initiatieven die duurzame groei bevorderen. Afgelopen jaar werden de eerste blokjes geïntroduceerd die zijn gemaakt van plantaardig plastic uit suikerriet.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!