Soms lijkt de keuze voor de dingen die we kopen steeds vaker beïnvloed te worden door bekendheden en influencers op social media. Onderzoek van betalingsdienst Klarna onder duizend Amerikaanse consumenten toont aan dat dit in werkelijkheid best mee te valt. Het laat zien dat de meeste van onze online aankopen vooral worden gedreven door seizoensaanbiedingen. Of we kopen bijvoorbeeld nieuwe kleding of schoenen simpelweg omdat ze aan vervanging toe zijn. De aankopen die worden gedaan omdat we ze gezien hebben bij een influencer of bekendheid, is maar twee procent. Bij de jongere generatie ligt dit, zoals verwacht, anders. Een kwart van generatie Z zegt dat ze vaak aankopen doen wanneer ze zien dat een product bijna out of stock is of als ze iets op social media hebben gezien. Deze infographic van Klarna laat meer zien over het winkelgedrag van consumenten.
Soms lijkt de keuze voor de dingen die we kopen steeds vaker beïnvloed te worden door bekendheden en influencers op social media. Onderzoek van betalingsdienst Klarna onder duizend Amerikaanse consumenten toont aan dat dit in werkelijkheid best mee te valt. Het laat zien dat de meeste van onze online aankopen vooral worden gedreven door seizoensaanbiedingen. Of we kopen bijvoorbeeld nieuwe kleding of schoenen simpelweg omdat ze aan vervanging toe zijn. De aankopen die worden gedaan omdat we ze gezien hebben bij een influencer of bekendheid, is maar twee procent. Bij de jongere generatie ligt dit, zoals verwacht, anders. Een kwart van generatie Z zegt dat ze vaak aankopen doen wanneer ze zien dat een product bijna out of stock is of als ze iets op social media hebben gezien. Deze infographic van Klarna laat meer zien over het winkelgedrag van consumenten.