Consument koopt meer brood en minder beleg bij supermarkt
Gepubliceerd op 28 oktober 2004 om 00:00
Supermarkten hebben hun aandeel in de verkoop van brood het afgelopen jaar vergroot. Tweederde van alle broodproducten werd in 2003 verkocht via de supermarkt, zo blijkt uit cijfers van IRI. Van broodvervangers en cereals komt maar liefst 95% uit de supermarkt, al is de groei er uit bij deze producten. De totale omzet uit broodbeleg nam af met 2%. Met name voor zoet beleg zijn de vooruitzichten somber. Salades en saladevarianten zijn namelijk aan een stevige opmars bezig. Op de markt voor zoet broodbeleg weten alleen de private labels van jam, hagel en chocoladepasta nog groei te realiseren. Deze producten hebben binnen broodbeleg eveneens de grootste omzetaandelen. De omzet uit houdbaar broodbeleg was het afgelopen jaar stabiel op 240 miljoen euro, terwijl het volume met 2% groeide. De jaaromzet uit broodvervangers daalde met 1% tot 94,2 miljoen euro. Vorig jaar werd hier nog een groei van 5% behaald. De cerealomzet groeide met 1% en kwam daarmee op 76,9 miljoen euro. De omzet uit afbakbrood groeide met bijna 5% tot 118 miljoen euro. Van de broodvervangers wist vooral ontbijtkoek goede resultaten te behalen.
Reacties 0