Verliesgevend HelloFresh beleeft 'positief jaar' in de Benelux

Verliesgevend HelloFresh beleeft 'positief jaar' in de Benelux

HelloFresh heeft de stijgende lijn in de Benelux voortgezet. De maaltijdboxbezorger kijkt terug op een ‘positief jaar’ in Nederland, België en Luxemburg. Dat zegt ceo Maartje Frederiks bij de bekendmaking van de definitieve jaarcijfers.

HelloFresh heeft zich het afgelopen jaar ingespannen op het gebied van productontwikkeling, met onder meer de introductie van de ‘quick & easy’-box en premium gerechten. Daarnaast werd op logistiek gebied een flinke stap gemaakt met de opening van een dc in Bleiswijk. “De opening van het distributiecentrum zie ik als een van de grootste mijlpalen van 2018”, aldus Frederiks.

Minder verlies
Exacte cijfers over de prestaties in Nederland worden niet gedeeld. Wereldwijd groeide de omzet van het Duitse bedrijf vorig jaar met 41 procent naar 1,3 miljard euro.

De aebitda verbeterde van 70,1 naar 54,5 miljoen negatief. Het internationale segment was het afgelopen boekjaar goed voor een positieve aebitda van 14,9 miljoen euro. Onderaan de streep liep het verlies terug van 92 naar 82,8 miljoen euro.

Dit jaar verwacht HelloFresh met 25 tot dertig procent verder te groeien. Op aebitda-niveau denkt het bedrijf break-even te kunnen draaien.

Reacties 1


Rogier Hentenaar 7 mrt, 07:47

De aebitda (aangepaste ebitda) is een waardeloze maatstaf. Het is het meest ruim gedefinieerde bedrijfsresultaat dat maar denkbaar is. Je telt niet de betaalde rente mee (dus het effect van aangegane enorme leningen komen niet tot uiting), geen belastingen en geen afschrijvingen.
Bedrijven met een netto verlies weten altijd wel een positieve ebitda te scoren die ze dan ook trots melden. Maar als je dan nog een negatieve ebitda weet te scoren als bedrijf, dan ziet het er wel heel slecht uit. Ben benieuwd hoe lang HelloFresh dit volhoudt.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!