Rabobank investeert 7,5 miljoen euro in online bloemenbezorger Bloomon. Het geld is niet zozeer bedoeld voor verdere groei, maar vooral als investering in het platform waarin Bloomon samenwerkt met kwekers. Dat laat medeoprichter Patrick Hurenkamp weten tegenover BNR.

Bloomon kreeg in het verleden al meerdere miljoenen aan groeigeld. Zo werd twee jaar geleden meer dan twintig miljoen euro opgehaald bij investeerders. “Nu hebben we ook het vertrouwen van een grote bank die bekend staat om de agrisector”, aldus Hurenkamp.

Rabobank is volgens hem op zoek naar vernieuwing in de bloemensector en kwam zodoende bij Bloomon uit. De voormalige RetailRookie werkt een jaar van tevoren al samen met kwekers. Daarbij wordt aangegeven wat de trends zijn, zoals de kleur en soort bloemen die veel verkocht gaan worden. Daardoor weten kwekers volgens Hurenkamp  nu al wat met Kerst de vraag van Bloomon is, wat tot veertig procent minder afval in de keten zou leiden.

Bloomon is momenteel actief in zes verschillenden landen. Gestart in Nederland verkoopt de etailer ook bloemen in België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De ambitie is om in heel Europa bloemen thuis te bezorgen.