Hoogste omzetgroei sinds drie jaar

In november 2005 heeft de detailhandel 4,6 procent meer omgezet dan in november 2004. Zo’n hoge omzetgroei is na oktober 2002 niet meer voorgekomen. Het omzetvolume van de detailhandel was 5,2 procent groter dan een jaar eerder. De prijzen waren 0,5 procent lager. In alle onderscheiden branches van de detailhandel groeide de omzet. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

De samenstelling van de koopdagen was in november 2005 gunstiger dan in november 2004. Dat heeft de omzet van de detailhandel positief beïnvloed. Na correctie voor dit koopdageneffect resteert een omzetgroei van ongeveer 3,5 procent.

Vooral omzet non-foodsector gegroeid
De non-foodsector behaalde in november 6,1 procent meer omzet dan een jaar eerder. Het omzetvolume nam met 7,4 procent fors toe. De prijzen in de non-foodwinkels daalden met 1,3 procent in vergelijking met een jaar eerder. De winkels in bovenkleding boekten veruit de grootste omzetstijging. In deze branche lag de omzet ruim 12 procent hoger dan een jaar eerder. Ook de textielsupermarkten en de winkels in woninginrichtingartikelen realiseerden een flinke omzetgroei.

Ook meer omzet in foodsector
In november 2005 was de omzet in de winkels in voedings- en genotmiddelen 2,9 procent hoger dan in november 2004. Het omzetvolume was 2,3 procent groter. De prijzen lagen 0,6 procent hoger. Het is voor het eerst in twee jaar dat de prijzen in de foodsector hoger waren dan een jaar eerder. De supermarkten realiseerden met 3 procent de hoogste omzetstijging binnen de foodsector. Bij speciaalzaken, zoals slagerijen, groentewinkels en slijterijen, was de omzetstijging bijna 2 procent.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!