Hoogste omzetgroei sinds drie jaar
Gepubliceerd op 20 januari 2006 om 00:00
De samenstelling van de koopdagen was in november 2005 gunstiger dan in november 2004. Dat heeft de omzet van de detailhandel positief beïnvloed. Na correctie voor dit koopdageneffect resteert een omzetgroei van ongeveer 3,5 procent.
Vooral omzet non-foodsector gegroeid
De non-foodsector behaalde in november 6,1 procent meer omzet dan een jaar eerder. Het omzetvolume nam met 7,4 procent fors toe. De prijzen in de non-foodwinkels daalden met 1,3 procent in vergelijking met een jaar eerder. De winkels in bovenkleding boekten veruit de grootste omzetstijging. In deze branche lag de omzet ruim 12 procent hoger dan een jaar eerder. Ook de textielsupermarkten en de winkels in woninginrichtingartikelen realiseerden een flinke omzetgroei.
Ook meer omzet in foodsector
In november 2005 was de omzet in de winkels in voedings- en genotmiddelen 2,9 procent hoger dan in november 2004. Het omzetvolume was 2,3 procent groter. De prijzen lagen 0,6 procent hoger. Het is voor het eerst in twee jaar dat de prijzen in de foodsector hoger waren dan een jaar eerder. De supermarkten realiseerden met 3 procent de hoogste omzetstijging binnen de foodsector. Bij speciaalzaken, zoals slagerijen, groentewinkels en slijterijen, was de omzetstijging bijna 2 procent.
Reacties 0