De huismerken in alle branches zijn aan een opmars bezig in Nederland. In de eerste helft van 2005 steeg het aantal introducties van huismerkproducten met 14 procent. Dat blijkt uit onderzoek van IRI Nederland. De introducties gingen ten koste van de A-merken: zij zagen het aantal introducties met 21 procent dalen.
Het marktaandeel van de huismerken in de supermarktomzet steeg van 19,2 procent in 2001 naar 21,8 procent in september 2005. Over de totale omzet van 25 miljard euro betekent de toename een verschuiving van 650 miljoen euro, dat de huismerken er bij krijgen en de A-merken kwijt zijn geraakt.
Het marktaandeel van de huismerken zal in 2006 toenemen tot 25 procent, zegt Klaas van den Doel, voorzitter van branchevereniging Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.
De prijzenoorlog in de supermarkten is een stimulator in de opkomst van de huismerken. Met hoge marges is het goed verdienen voor de grootgrutters. Daarnaast ervaart de klant supermarkten met veel eigen merken als goedkoop en werkt het huismerk als klantenbinder.
Enorme opmars van huismerk
Gepubliceerd op 20 januari 2006 om 00:00
Reacties 0