Eve Sleep wil verlies terugdringen na vertrek uit Nederland

Eve Sleep wil verlies terugdringen na vertrek uit Nederland

Eve Sleep heeft zijn omzet vorig jaar met 25 procent zien oplopen naar 34,8 miljoen pond. Dat is een stuk minder dan verwacht, mede doordat de Britse matrassenverkoper zijn Europese aanwezigheid flink heeft teruggeschroefd.

Eve Sleep besloot afgelopen zomer om zich op zijn kernmarkten te focussen. Van de vijftien landen waar de etailer destijds actief was, zijn alleen het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Frankrijk overgebleven. Ook in Nederland is de stekker uit de webshop getrokken.

De omzet in de kernmarkten lag vorig jaar op 29,4 miljoen pond, wat een groei van 35 procent betekende ten opzichte van 2017. Dit jaar verwacht Eve Sleep in zijn kernmarkten ongeveer met 25 procent te groeien.

De onderliggende ebitda viel in 2018 terug van 15,1 naar 19,2 miljoen negatief. Het bedrijf zegt dit jaar te snijden in de administratieve en marketingkosten. “In combinatie met de verwachte voordelen van onze wederopbouwstrategie, verwachten we een aanzienlijke daling van de verliezen in 2019”, aldus ceo James Sturrock.

Reorganisatie
Eve Sleep laat verder weten de directie flink op de schop te nemen. Sturrock, die zelf pas sinds september in dienst is, ziet nu de chief financial officer, chief operating officer en chief brand officer vertrekken. Die laatste blijft wel aan als parttime consultant en gaat de in december aangestelde chief marketing officer ondersteunen.

Eve Sleep ging in 2016 in Nederland van start en opende een jaar terug nog een tijdelijke winkel in de Bijenkorf. De Britse verkoper stuitte in ons land op concurrentie van onder meer Matt Sleeps en Emma. Eve Sleep noemde zich bij de entree ‘de hoogst gefinancierde matrassenstartup van Europa’ dankzij een kapitaalinjectie van zestien miljoen euro.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends