Intertoys zet fors in op eigen merken

Intertoys zet fors in op eigen merken

Intertoys wil dat het aanbod binnen twee jaar voor dertig procent uit eigenmerkproducten bestaat. “Het assortiment is nu niet onderscheidend genoeg”, zegt ceo Paulo Andrez van eigenaar Green Swan tegenover het FD.

Eigen labels leveren hogere marges op en zijn exclusief voor Intertoys, zegt Andrez over de voordelen ten opzichte van concurrenten. Verder wil hij webwinkels bestrijden door producten vanuit de dichtstbijzijnde winkel te versturen, in plaats van uit een centraal distributiecentrum. Klanten moeten dan hun bestelling binnen enkele uren in huis hebben, waarvoor Intertoys met externe koeriers wil samenwerken. “Wij hebben straks 220 distributiecentra in plaats van één”, aldus Andrez.

Intertoys wil verder talloze nieuwe op kinderen gerichte activiteiten opzetten. Zo wil de retailer, door samenwerkingen met bakkers en entertainers, verjaardagstaarten en clowns voor kinderfeestjes verzorgen. Verder denkt de speelgoedketen aan opvoedcursussen over pesten of omgaan met kinderen die niet willen leren. “We willen een bijdrage leveren aan de samenleving, niet alleen speelgoed verkopen”, zegt Andrez.

Traditionele retail
Eerder liet de Green Swan-ceo al weten te denken aan speelgoedverhuur en escaperooms in de winkel. Eén franchisenemer heeft volgens hem zijn zorgen geuit, omdat de ambitieuze plannen ten koste zouden gaan van het assortiment. Andrez heeft daarop geantwoord niet in ‘traditionele retail’ te geloven. “Veel inkopen, dozen tot het plafond stapelen en wachten tot klanten binnenlopen en wat kopen”, omschrijft hij. 

Green Swan onderhandelt de komende dagen met de eigenaar van het distributiecentrum in Waddinxveen en de franchisenemers over nieuwe voorwaarden. Andrez verwacht dat ‘een handvol franchisenemers’ afhaakt. “Dat is jammer, maar voor de oude manier van werken is gewoon geen plek meer.”

Reacties 4


Reinder Koornstrs 13 mrt, 10:46

Andrez heeft best wel leuke ideeën, maar hij eist nogal wat van organisatie én klant! Want die klant zit natuurlijk helemaal niet te wachten op private label LEGO! Dat líjkt erop, maar ís het niet, voor kinderen! En als je fullfilment voor je webshop vanuit je winkels wilt realiseren, dan kán dat pas als je zeker weet dat die ALLEMAAL je beloften van snelle levering ook kúnnen en wíllen waarmaken! En wát is ‘de dichtsbij zijnde winkel’? Voor een filiaal ergerlijk, maar voor een franchisenemer? Zo zijn er nog wel wat hobbels tussen wat hij wil, en wat hij krijgt!


Kees Weltendorf 13 mrt, 12:59

Reinder, stilstand is achteruitgang. Gelukkig dat iemand nog geld steekt in deze organisatie. Stel liever de vraag of failliet te gaan of iets toaal anders proberen.


ikke weet het 13 mrt, 13:55

Dus ik kan hieruit concluderen, dat de 70 winkels die in eerdere stukken genoemd worden ( waarvan men nog niet weet wat men er mee wil doen ) ook al ten dode opgeschreven zijn.


Frits Vries 13 mrt, 23:27

Private label??dat is toch gewoon intertoys embleem??
Dat is toch gewoon huismerk????????????
Daar loop je warm voor.....bij de action

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!