Intertoys wil dat het aanbod binnen twee jaar voor dertig procent uit eigenmerkproducten bestaat. “Het assortiment is nu niet onderscheidend genoeg”, zegt ceo Paulo Andrez van eigenaar Green Swan tegenover het FD.
Eigen labels leveren hogere marges op en zijn exclusief voor Intertoys, zegt Andrez over de voordelen ten opzichte van concurrenten. Verder wil hij webwinkels bestrijden door producten vanuit de dichtstbijzijnde winkel te versturen, in plaats van uit een centraal distributiecentrum. Klanten moeten dan hun bestelling binnen enkele uren in huis hebben, waarvoor Intertoys met externe koeriers wil samenwerken. “Wij hebben straks 220 distributiecentra in plaats van één”, aldus Andrez.
Intertoys wil verder talloze nieuwe op kinderen gerichte activiteiten opzetten. Zo wil de retailer, door samenwerkingen met bakkers en entertainers, verjaardagstaarten en clowns voor kinderfeestjes verzorgen. Verder denkt de speelgoedketen aan opvoedcursussen over pesten of omgaan met kinderen die niet willen leren. “We willen een bijdrage leveren aan de samenleving, niet alleen speelgoed verkopen”, zegt Andrez.
Traditionele retail
Eerder liet de Green Swan-ceo al weten te denken aan speelgoedverhuur en escaperooms in de winkel. Eén franchisenemer heeft volgens hem zijn zorgen geuit, omdat de ambitieuze plannen ten koste zouden gaan van het assortiment. Andrez heeft daarop geantwoord niet in ‘traditionele retail’ te geloven. “Veel inkopen, dozen tot het plafond stapelen en wachten tot klanten binnenlopen en wat kopen”, omschrijft hij.
Green Swan onderhandelt de komende dagen met de eigenaar van het distributiecentrum in Waddinxveen en de franchisenemers over nieuwe voorwaarden. Andrez verwacht dat ‘een handvol franchisenemers’ afhaakt. “Dat is jammer, maar voor de oude manier van werken is gewoon geen plek meer.”
Frits Vries 14 mrt, 00:27
ikke weet het 13 mrt, 14:55
Kees Weltendorf 13 mrt, 13:59
Reinder Koornstrs 13 mrt, 11:46