Adverteerders zijn op zoek naar nieuwe mogelijkheden om de aandacht van de consument vast te houden want op TV krijgen zij steeds meer te maken met wegzappende kijkers. Met instore media, ofwel informatievoorziening via digitale schermen en zuilen, bereiken ze weer de aandacht van de consument.
Het medium wordt ook wel narrowcasting genoemd omdat het, in tegenstelling tot TV, gerichte boodschappen aan specifieke doelgroepen op diverse plekken aanbiedt. Niet alleen grote ketens als AH, Mc Donalds en Bruna zetten in op het medium, ook de kleine ondernemer ziet inmiddels de voordelen. Niet in de laatste plaats vanwege de goede ROI door de reclame-inkomsten. In Amerika groeit deze markt jaarlijks al met 20-25 procent.
Voor marketeers redenen genoeg om hun marketingbestedingen opnieuw te bekijken. Nu wordt nog een belangrijk deel van het marketingbudget uitgegeven aan geïntegreerde TV, print en internet campagnes. Echter, in tegenstelling tot het internet, breng je met instore media juist het product bij de gebruiker, simpelweg door daar te zijn waar de koper is. Niet alleen wordt in de winkel 75 procent van de koopbeslissingen genomen, maar liefst 33 procent van de bezoekers laat zich ook nog eens door uitingen via digitale schermen bij het koopproces beïnvloeden.
Mediabureaus houden de nieuwe ontwikkeling inmiddels in de gaten. Maar betrouwbare, cijfermatige gegevens ontbreken nog. Het medium maakt nauwelijks onderdeel uit van het mediapakket, terwijl juist dit nieuwe medium nieuwe omzetkansen biedt. Deels is dit overigens toe te schrijven aan de reclamebureaus die ook niet goed weten hoe met dit medium om te gaan. Het gebruik van beelden veelal zonder geluid en een aankoopprikkel die in zeer korte tijd tot stand dient te komen, zijn enkele van de elementen waaraan een narrowcasting commercial dient te voldoen.
Instore media komt op
Gepubliceerd op 20 januari 2006 om 00:00
Reacties 0