De Nederlandse detailhandel heeft in januari 1,6 procent meer omgezet dan het jaar ervoor. Het verkoopvolume lag 0,8 procent hoger, meldt het CBS.
De groei in omzet komt niet uit de non-foodsector. Daar lag de omzet 0,1 procent lager dan vorig jaar. Het verkoopvolume kromp in deze sector met 1,3 procent. Opvallend is de stijging in omzet bij de doe-het-zelf-, vloeren- en keukenwinkels met 6,2 procent, ten opzichte van de 2,4 procent omzetgroei in december 2018. Waar kledingwinkels nog een half procent groei in omzet realiseerden in december, is de sector in januari 2019 met vijf procent gekrompen.
Foodretailers groeiden in totaal met 1,5 procent. Supermarkten boekten 1,9 procent meer omzet, terwijl speciaalzaken een daling van 1,8 procent noteerden.
De webwinkels met alleen online verkoop stegen met bijna twaalf procent ten opzichte van januari 2018. Multichannelers kregen er online zelfs 21,6 procent bij.
Niek Mares 15 mrt, 11:22