Coolcat vraagt faillissement aan

Coolcat vraagt faillissement aan

Coolcat heeft maandag het faillissement aangevraagd bij de rechtbank van Utrecht. Daarbij gaat het om de Nederlandse vennootschappen, die waarschijnlijk dinsdag failliet worden verklaard.

Coolcat is sinds 2015 verliesgevend. Door een ingrijpende reorganisatie zat de modeketen van Roland Kahn begin vorig jaar in de lift, maar het herstel heeft zich niet doorgezet. Coolcat zegt met name last te hebben gehad van de warme en lange zomer van 2018 en zachte winter van dit jaar. Daardoor kan het bedrijf niet langer aan zijn financiële verplichtingen voldoen.

Kahn heeft de afgelopen weken met de directie om tafel gezeten om de opties te verkennen. Aanpassingen in de winkelformule en de bedrijfsvoering hebben naar eigen zeggen echter geen positief resultaat opgeleverd.

De winkels en webshop van Coolcat blijven vooralsnog geopend. De modeketen heeft tachtig winkels in ons land. Daarnaast zijn er nog zeventien in België, zes in Frankrijk en twee in Luxemburg, die niet onder het faillissement vallen. Bij het bedrijf werken in totaal zo’n 1450 mensen, waarvan 1180 in Nederland.

Naast Coolcat maken ook America Today, MS Mode en Sapph onderdeel uit van Coolinvestments, de investeringsmaatschappij van Roland Kahn. MS Mode werd in 2016 failliet werd verklaard en maakte in afgeslankte vorm een doorstart. Kahn is ook mede-eigenaar van V&D.

Reacties

Top ondernemer die Kahn!!!????

Geplaatst door Leon Dorsey op 18 maart 2019 om 16:53

Bij de Kien kreeg je waar voor je geld, slaagde ook wel eens bij V&D. Maar Coolcat zal ik niet missen.

Geplaatst door Henk Bakker op 18 maart 2019 om 16:54

Het verbaasd me écht niet. Coolcat was al lange tijd niet meer 'cool'. Qua kwaliteit en uitstraling veelal marktkledij tegen een 'premium' prijs.

Ik kom veel in aanraking met de doelgroep en zag daar vooral dat ze voor basics bij H&M, Zara en Primark shoppen aangevuld met merkkledij.

Ze hadden beter Coolcat filialen omgebouwd naar America Today.

Het faillissement van de filialen in België, Duitsland en Luxemburg zal wel snel volgen, zonder de inkoopkracht van Nederlandse 80 winkels, blijft er helemaal geen marge meer over.

Geplaatst door Seb Seb op 18 maart 2019 om 16:54

Dat zag je jaren geleden aankomen.
Kahn speelt dit slim .personeel de dupe.
Op naar t volgende faillissement....Wie op wie is de 1e?

Geplaatst door Frits Vries op 18 maart 2019 om 16:58

De beste stuurlui staan andermaal aan de wal... En wat voor goedkope rommel ze ook bij Coolcat hadden, het was NOOIT tegen een premium prijs... Uiteindelijk is de retailmarkt overvol en zijn we getuige van een shake out. Jammer dat middelgrote (Nederlandse) ondernemingen het afleggen. Laten we hopen dat er geen doorstart komt, want alleen door natuurlijke selectie ontstaat er een gezondere winkelstraat.

Geplaatst door A. B. op 18 maart 2019 om 17:39

Dat is ook maar een mening A.B., vond zelf Coolcat veel te duur. Er is gewoon behoefte aan goede kleding voor een redelijke prijs.

Geplaatst door Henk Bakker op 18 maart 2019 om 18:04

@A.B.

Lezen is moeilijk blijkbaar. Ik had in mijn reactie 'premium' niet voor niets tussen aanhalingstekens gezet... De prijzen van Coolcat waren t.o.v. Primark fors hoger, terwijl de kwaliteit gelijkwaardig of zelfs slechter was. Bij Primark heb je al denim voor €10, bij Coolcat pas vanaf €39,99. Daar heb je bij H&M betere basics voor, zonder de 'aso' look.

Geplaatst door Seb Seb op 18 maart 2019 om 19:50

Het retourbeleid van Coolcat was al lang één van de pijnpunten. Gedragen kledij kon binnen de 60 dagen geretourneerd worden en werd zonder morren terugbetaald. Online aankopen die teruggebracht werden in een winkel, werden ten koste van de omzet van die winkel terugbetaald. Natuurlijk volgen België, Luxemburg en Frankrijk. Tenzij CC Nederland een doorstart kan maken. Maar dat zal dan wel in een fel afgeslankte vorm moeten gebeuren. Hoeveel van de buitenlandse winkels na een eventuele doorstart zullen overblijven is nog maar de vraag. Kahn en Co hebben het roer wat te losjes in de handen gehouden en dat in tijden van zware economische stormen. Het is schip is op de klippen gelopen. De kapitein heeft het schip als eerste verlaten. Het personeel als laatste ...

Geplaatst door D. S. op 19 maart 2019 om 07:30

Jeetje...heren
Goede kleding tegen een betaalbare prijs?
H&M?Primark?
Eerder goede kleding over de ruggen van o a " slaven werk "in Bangladesh en andere lage lonen landen en lekker voor t milieu?
Wordt wakker Nederlandse consument!
Het milieu begint bij ons gedrag en met name onze consumptie gedrag
Zakken vol halen bij Primark is niet goed voor het milieu..

Geplaatst door John Blogg op 19 maart 2019 om 10:01

@John Blogg
wat weet jij hiervan? Ik kom al sinds 1995 in Bangladesh en heb vele fabrieken gezien en ook die voor H&M en Primark produceren en daar is t allemaal prima voor elkaar op compliance gebied.

Geplaatst door K KV op 19 maart 2019 om 10:29

@John Blogg
Daar gaat deze discussie niet over, als je over dat soort zaken wilt kletsen, moet je op het forum van groenlinks of milieupunt zijn.

Geplaatst door Seb Seb op 19 maart 2019 om 10:50

[Deze reactie is door de gebruiker verwijderd]

Geplaatst door Edwin Luiks op 19 maart 2019 om 12:01

De omzet van Coolcat heeft evenals de omzet Intertoys sterk te lijden onder een fors krimpende doelgroep als gevolg van minder geboorten ( - 40 % t.ov. 1999). Het is jammer dat men op bovenstaande ontwikkeling onvoldoende heeft kunnen reageren.

Geplaatst door Edwin Luiks op 19 maart 2019 om 12:04

Bijzonder veel waardering en respect voor R Kahn.Wat deze in de afgelopen jaren heeft neergezet in de retail. Retail (mode) is een bijzonder complex vak , ondermeer vorm gegeven in de afgelopen jaren door ONDERNEMERS zoals R. Kahn. Jammer dat het op deze manier moet eindigen.Sterkte!

Geplaatst door paul Dresden op 19 maart 2019 om 13:49

@Paul

Dat ben ik dan toch niet met je eens. MS en Coolcat zijn nu allebei failliet gegaan, veel te laat ingespeeld op internet en vooral vanuit een ivoren toren ondernemen. Dat is overigens niet alleen Kahn, dat is het grote probleem van de meeste retailers: Ze hebben totaal geen idee wie hun klant is en smijten dan maar met termen als omnichannel, multichannel en bla bla om 'te doen alsof ze weten waarmee ze bezig zijn'.

Coolcat is na de vorige problemen niet tot nauwelijks veranderd. Het heeft niet ingespeeld op de veranderende mode, de stevige concurrentie van Primark etc. De winkels waren nog steeds een zooitje, kwaliteit van de markt en met een hoog 'sletterig' en 'aso' uitstraling.

Waarom slaagt Primark er immers wél in om een grote Europese keten te worden en is Coolcat niet verder gekomen dan Duitsland?

Geplaatst door Seb Seb op 19 maart 2019 om 14:26

De heer Kahn zal er geen vurkje minder om prikken. Het uitzicht op de molen aan de Amstel zal ook zeker blijven. Dat ligt voor de meer dan 1000 medewerkers wel anders. Die krijgen straks een zalvend verhaal en kunnen op zoek naar een nieuwe uitdaging of een tijdje de ww in..

Geplaatst door Diederik-Jan van Vinkesteyn tot Maaskant Zandbergen op 19 maart 2019 om 14:33

Veel te veel winkels die in hetzelfde (prijs)segment om dezelfde klanten vechten.... Primark is succesvol omdat het nog nieuw is. Binnen enkele jaren zullen er weer nieuwe spelers zijn en zal ook bij Primark de omzet dalen, zie H&M.

Geplaatst door Serge Van der poorten op 19 maart 2019 om 16:31

Het verschil (behalve prijs) met een h&m, zara of primark is dat deze winkels collecties hebben waar jeugd zich (deels) in kleed. Maar een 20- 30- 40- en 50er zich laat verleiden om even binnen te stappen en vaak ook nog wel eens iets koopt.
Coolcat heeft al jaren een collectie die alleen gericht is op een 14 jarige die zich alleen laat kleden op huidige korte trends....als 30 jarige voel ik me al enorm oud in deze winkels en bezoek ze daarom ook niet (los van de collectie....)

Geplaatst door Davi Lex op 19 maart 2019 om 18:55

Laatste nieuws








Lees hier 15 toekomstverkenningen in retail

In een compleet vernieuwd jubileummagazine van RetailTrends vind je maar liefst vijftien toekomstverkenningen in de retail. Hoe ziet de supermarkt eruit in 2050? Hoe ver zijn we op het gebied van duurzaamheid en innovatie? Kennen we de consument van de toekomst eigenlijk? Lees het in RetailTrends.


RetailTrends