'De combinatie van factoren maakt een duurzaam product aantrekkelijk'

'De combinatie van factoren maakt een duurzaam product aantrekkelijk'

Het kopen van duurzame voeding is één van de kleine stappen die Nederlanders nemen om bij te dragen aan een beter klimaat. Dat blijkt uit het onderzoek Monitor Duurzaamheid van ABN Amro in samenwerking met onderzoeksbureau PanelWizard. Consumenten zijn vaker op de hoogte van de milieu-impact van bepaalde voedselproductie en dit beïnvloedt hen tijdens het boodschappen doen.

Uit de studie blijkt daarnaast dat Nederlandse consumenten vaker aandacht hebben voor voedselverspilling en vleesvervangers en dat zij vaker producten consumeren die dicht bij huis geproduceerd worden. Ook wordt er vaker bewust gekeken naar duurzame alternatieven bij een nieuwe aankoop. 

Tachtig procent van de Nederlanders vindt dat er duurzaam geleefd moet worden, terwijl slechts 55 procent hier zelf aan bij wil dragen. Vooral wanneer duurzame alternatieven extra geld kosten, is er sprake van terughoudendheid. Het scheiden van afval en het gebruik van groene energie zijn naast duurzame voeding alternatieven waarvoor een deel van de consumenten bereid is meer te betalen.

Swapfiets
De populariteit van de Swapfiets, met name onder studenten, noemt ABN Amro ook als een alternatief die een positief effect heeft op het klimaat. Door het gebruik van de fiets met de herkenbare blauwe band hoeven er minder fietsen geproduceerd te worden.

ABN Amro stelt dat bedrijven moeten afstappen van het idee dat consumenten bereid zijn duurzamer te leven uit overtuiging. Factoren als gemak, prijs, fun, gezondheid en imago zijn minstens zo belangrijk, stelt hoofd sector research Franka Rolvink Couzy. "Het is de combinatie van factoren die een duurzaam product aantrekkelijk maakt. Als het aan consumenten ligt, mag het dan zelfs iets meer kosten."


Changemakers in Retail op 23 mei
Changemakers in Retail is een event van RetailTrends over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan jouw bedrijf het verschil maken? Kom donderdag 23 mei 2019 naar de Metaal Kathedraal in Utrecht en ontmoet pioniers en krijg praktische handvatten voor nieuwe businessmodellen, innovatie en leiderschap. Maak nu gebruik van het early bird-aanbod, waarbij je twee tickets krijgt voor de prijs van één. Deze actie loopt nog tot en met 23 maart. Ga naar de website voor meer informatie en om je aan te melden: changemakersinretail.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!