Action heeft zijn omzet vorig jaar met ruim 23 procent zien toenemen tot 4,2 miljard euro. De groei is voor een belangrijk deel afkomstig van de 230 nieuwe winkels die zijn geopend.
Like-for-like groeide Action met 3,2 procent, minder dan de 5,2 procent vergelijkbare groei in 2017. De retailer laat verder weten zijn operationele ebitda met 16,3 procent te hebben opgevoerd naar 450 miljoen euro. De nettowinst wordt niet bekendgemaakt.
Action spreekt van ‘uitdagende marktomstandigheden’, mede als gevolg van het uitzonderlijke weer in de winter, zomer en herfst van 2018. Verder zijn de verkopen negatief beïnvloed als gevolg van problemen in de twee Franse distributiecentra. Die leidden onder meer tot de vertraagde opening van twintig winkels in Frankrijk, die begin dit jaar alsnog zijn geopend. De situatie in de supplychain is nu ‘gestabiliseerd’, stelt Action.
Infrastructuur
Action kreeg er vorig jaar vooral winkels in Frankrijk bij. De discounter groeide daar met 89 vestigingen naar een totaal van 424. Daarmee is het land qua winkelaantal groter dan Nederland. Verder kwamen er onder meer 72 filialen bij in Duitsland en elf in eigen land, waar het totaal nu op 378 staat. Action is in Europa goed voor in totaal 1325 winkels.
De Nederlandse winkelketen zegt dit jaar verder te investeren in groei, met een focus op de logistieke infrastructuur. Zo worden tot eind volgend jaar nog eens drie nieuwe distributiecentra geopend, wat een verdubbeling van het aantal magazijnen in drie jaar tijd betekent. In tegenstelling tot eerdere jaren, doet Action geen uitspraken over het aantal te openen winkels. Vorig jaar werden er minder winkels geopend dan het jaar ervoor, terwijl er juist meer openingen gepland stonden.
Reacties 0