'Nederlandse consument maakt online inhaalslag, mobiel blijft nog achter'

'Nederlandse consument maakt online inhaalslag, mobiel blijft nog achter'

Het percentage Nederlandse consumenten dat dagelijks of wekelijks online winkelt, ligt voor het eerst hoger dan het wereldwijde gemiddelde. Op mobiel vlak blijft ons land nu nog achter. Dat blijkt uit de jaarlijkse Global Consumer Insights Survey van accountants- en advieskantoor PwC, waarvoor 21 duizend consumenten in 27 landen zijn ondervraagd.

Van de duizend ondervraagde Nederlandse consumenten, zegt 32 procent dagelijks of wekelijks iets online te kopen. Een jaar geleden was dat nog 22 procent. Daarmee is ons land het internationale gemiddelde voorbij. Wereldwijd steeg het percentage consumenten dat dagelijks of wekelijks online koopt van 26 naar 31 procent.

Het percentage consumenten dat dagelijks of wekelijks iets via een mobiel device koopt, ligt in Nederland op negentien procent. Daarmee ligt ons land nog achter bij het wereldwijde gemiddelde van 24 procent. Onder Nederlanders tot 31 jaar ligt het percentage met 38 procent beduidend hoger. Worden ook degenen die zeggen maandelijks iets via hun smartphone te kopen, dan valt zelfs 69 procent van de Nederlandse consumenten onder deze groep.

Hoewel het overgrote deel van de bevolking duurzaamheid een belangrijk thema vindt, hebben Nederlandse consumenten relatief weinig interesse in duurzaamheidsaspecten, blijkt verder uit het onderzoek. Negentien procent van de Nederlanders geeft aan dit thema niet interessant te vinden, een hoger percentage dan in landen als België, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Wereldwijd zegt dertien procent van de consumenten geen interesse te hebben in sustainability, met China (twee procent) als absolute voorloper.

Bekijk hier alle resultaten uit het consumentenonderzoek.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends