Een groot assortiment met verschillende producten heeft een optimum. Op een gegeven moment is het assortiment te groot, hetgeen de keuze bemoeilijkt en de verkoop geen goed doet. Voor complexe producten, zoals digitale camera’s, worden kleine assortimenten even aantrekkelijk gevonden als grote assortimenten. Voor ‘simpele’ producten wordt de grens van een te groot assortiment niet snel bereikt. Dat is een van de conclusies van het proefschrift van Eline de Vries. Onder de titel ‘Hoe variëteit in assortimenten de aantrekkelijkheid van assortimenten beïnvloedt: een consumentenperspectief’ beschrijft ze de effecten van variëteit.
In haar proefschrift bevestigd ze de veronderstelling dat een onoverzichtelijk assortiment voor alle producten het grootste nadeel is. Maar de ideale grootte van het assortiment hangt af van de complexiteit van de producten. Voor complexe producten, zoals elektronica, lijken kleine assortimenten even aantrekkelijk te zijn als grote assortimenten.
De belangrijkste elementen van een assortiment zijn het gevoel van keuzevrijheid en de kans op een perfecte match tussen consument en product. De Vries promoveert vrijdag 20 januari 2006 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.
Duidelijk assortiment goed voor keuze
Gepubliceerd op 20 januari 2006 om 00:00
Reacties 0