Op=Op Voordeelshop vraagt faillissement aan

Op=Op Voordeelshop vraagt faillissement aan

De aandeelhouders van Op=Op Voordeelshop hebben bij de rechtbank Noord-Nederland het faillissement aangevraagd. Naar verwachting wordt de retailer dinsdag failliet verklaard, waarna de winkels voorlopig open blijven.

Op=Op zegt in een toelichting te maken te hebben met ‘uitdagende marktomstandigheden’ die voortdurende aanpassing van de winkelformule en de bedrijfsvoering vragen. Daarnaast wijst de retailer op de snelle groei, die veel liquiditeit heeft gevergd van de organisatie. De aandeelhouders hebben, naar eigen zeggen gebaseerd op hun geloof in het businessconcept en gesteund door bankfaciliteiten, in de afgelopen twee jaar extra financiële middelen ter beschikking gesteld. Die zijn onvoldoende gebleken om de winkelketen overeind te houden. 

De faillissementsaanvraag heeft betrekking op 130 eigen winkels en een webshop. De tien franchisevestigingen vallen buiten het faillissement. De aandeelhouders en adviseurs zien mogelijkheden om de organisatie in afgeslankte vorm voort te zetten, maar konden dat vooralsnog niet realiseren. Er werken 1164 mensen bij Op=Op Voordeelshop.

Op=Op Voordeelshop was de afgelopen jaren verliesgevend. Zo werd in 2017 een verlies van 6,7 miljoen euro in de boeken geschreven, op een omzet van ruim 68 miljoen euro. Een jaar eerder bedroeg het verlies nog een kleine drie miljoen. De kosten gaan voor de baten uit, zei eigenaar Vincent Alkema daar vorig jaar over in RetailTrends. "Daar hebben we rekening mee gehouden toen we in 2012 besloten alleen nog eigen filialen te openen. "Het kost veel geld om zo extreem te groeien als wij hebben gedaan en doen."

Reacties

Op=Op=Op

Geplaatst door Jasper Jan op 25 maart 2019 om 15:14

"Het kost veel geld om zo extreem te groeien als wij hebben gedaan en doen."
Dus laten we de boel klappen en dan kunnen de schuldeisers de doorstart financieren. Schandalig dat we dit met z'n allen maar laten gebeuren.

Geplaatst door Machiel R op 25 maart 2019 om 15:31

weg is pech dus

Geplaatst door Franchise Nemer op 25 maart 2019 om 16:02

helemaal eens met Machiel,zo kom je van te veel personeel en onrendable filiaalen aaf
Leon Dorsey

Geplaatst door Leon Dorsey op 25 maart 2019 om 16:16

Wat je er ook van denkt. Het is een winkel met een eigen gezicht. Hoop dat ze een doorstart kunnen maken.

Geplaatst door Linda Bakker op 25 maart 2019 om 16:46

Markt omstandigheden zijn er altijd al geweest. Dus daar kan je het niet mee af doen. En nu zo,n maatregel nemen is nu de makkelijkste weg om een door start te realiseren.

Geplaatst door Hans Bonefaas op 25 maart 2019 om 18:05

Nou eigen gezicht.....
Als "drogisterij" in ene panty's, hele telecomafdeling en zelfs broeken laarzen en tassen verkopen noem ik niet een eigen gezicht hebben

Geplaatst door Davi Lex op 25 maart 2019 om 18:38

Telefoons overnemen van kijkshop.
Edco en koopman zooi erin.
Totaal de basis verloren.
En wat een zooi in de winkel.je kwam de winkels niet meer in .alles gebarricadeerd

Geplaatst door Frits Vries op 25 maart 2019 om 21:27

Waarom zo negatief allemaal?!??...
Makjelijk zo je beklaag doen.
Ieder medewerker van laag en hoog qua functie hebben hun best gedaan ,ze hebben gevochten .maar helaas verloren. En ik heb het van dichtbij meegekregen ( partner van 1 van de rayonmanager) en morgen staan ze er weer, voor u ,jong en oud tot er meer duidelijkheid is.

Geplaatst door Bertalinia Vaes op 25 maart 2019 om 21:35

Beste Davi Lex, Ik koop liever mijn mobieltje bij Op is Op dan bij een schimmige belwinkel. Deze drogisterij ziet er altijd netjes uit en het personeel is vriendelijk en doet niet uit de hoogte zoals bij duurdere drogisterijen. Wens het personeel veel sterkte toe.

Geplaatst door Linda Bakker op 26 maart 2019 om 09:11

Ben het niet helemaal eens met Frits Vries, wat betreft de barricades.
Bij ons zagen ze er ALTIJD netjes uit, heel anders dan de rotzoi bij Kruitvat, dat hier nog niet bij ingegrepen wordt vanwege de brandveiligheid is mij een comleet raadsel.

Geplaatst door ikke weet het op 26 maart 2019 om 09:36

Ikke.
Hier was t erger dan bij kruidvat.geen doorkomen aan.
Met acties ramen volledig beplakt met onzin kreten.
@bertalinia...ik ken t gevoel....ik word gebruikt.jij wordt gebruikt.wij worden gebruikt...Maar dat gevoel krijg je pas na 't sluiten vd deuren

Geplaatst door Frits Vries op 26 maart 2019 om 09:53

Als je een goede begroting vooraf maakt met een goed overzicht van de kosten per filiaal moet het niet zo gaan als bij deze keten is verlopen. Stomweg geld pompen is nooit de oplossing . Een goed bedrijfsmodel en bedrijfsplan voorkomt deze debacle s

Je kan nooit meer uitgeven dan dat je hebt

Geplaatst door Wim pilkes op 26 maart 2019 om 12:09

Geweldige herinneringen aan het bedrijf. Van het mgmt. t/m de winkelvloer, aan de inzet en loyaliteit heeft het niet gelegen. Je zag altijd bezieling en trots.

Geplaatst door Ruud Presenteert op 26 maart 2019 om 12:14

@wim pilkes: ik ken wel zo iemand en hij heet Mark Rutte ????

Geplaatst door C M op 26 maart 2019 om 18:41

Het is net of de huidige generatie retailmanagers ‘mooiweerzeilers’ zijn die ‘uitdagende marktomstandigheden’ helemaal niet meer aan kunnen!
Er wordt zelfs, door het ene na het andere failliete bedrijf, zelfs verongelijkt gereageerd: Waarom mogen wij niet in alle rust veel geld verdienen?
Ik zit dit, mét de nodige andere vertegenwoordigers van de oude garde, elke keer weer met verbazing te lezen. Wanneer was de retailmarkt nou niet ‘uitdagend’?

Geplaatst door Reinder Koornstra op 27 maart 2019 om 09:49

Laatste nieuws









RetailTrends