Trends in Packaging Design, hoe verleid jij de shopper van de toekomst?

Trends in Packaging Design, hoe verleid jij de shopper van de toekomst?

Een aantal keer per jaar organiseert WrappIDup een trendtour, op zoek naar nieuwe, trendy verpakkingsideeën. Recent bezochten we onder andere Londen, Barcelona en Milaan. We hebben de beste ideeën voor je verzameld, als inspiratie voor een verleidelijk en toekomstbestendig verpakkingsassortiment. 

Premium beleving
Klanten willen een premium beleving. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol. Dit geldt niet alleen voor non-food, maar ook voor food. Food wordt steeds vaker verpakt als een luxe cadeau. Een ontwikkeling die niet alleen is voorbehouden aan delicatessenwinkels en speciaalzaken, maar ook de slager en bakker kansen biedt.  

Hyperspecialisme en trouwe fans
De verpakking zelf is steeds meer een cadeau op zich. Bedrukte reusable bekers domineren het straatbeeld in Londen. Van koffiegigant Starbucks tot een klein koffieconcept in de buitenwijk, iedereen doet mee. Iedereen doet mee en consumenten willen graag gezien worden met zo’n hippe to go beker. In plaats van een beker kun je natuurlijk ook denken aan een herbruikbare shopper of een multifunctionele verzenddoos, waarbij de verpakking bijvoorbeeld ook dienst doet als een praktische organiser. Hebben!!! 
Daarnaast zien we steeds meer concepten die zich richten op één specifiek product. Dit wordt ook wel hyperspecialisme genoemd. Alles wordt ‘gebouwd’ rondom dat ene product, de verpakking incluis. De verpakking wordt een hebbedingetje en maakt van klanten trouwe fans. Hoe geef jij de producten mee (lees: wat geef jij weg)? 

Duurzaam
Over hebbedingetjes gesproken: in Londen worden veel producten verpakt in doek in plaats van in cadeaupapier. Deze verpakkingsmethode komt uit Japan en wordt Furoshiki genoemd. In Nederland ben je het misschien weleens bij Lush tegengekomen (Knot Wraps). Het doek kan op diverse manieren worden hergebruikt, als verpakking, sjaal, haarband en zelfs als hippe schoudertas. Deze manier van inpakken wordt gevoed vanuit de duurzaamheidstrend. Een big issue, zeker als het om verpakkingen gaat. Laat via de verpakking zien dat je geeft om het milieu. Verpakkingen gemaakt van natuurlijke materialen en herbruikbare opties hebben de voorkeur.  

Persoonlijk
De trend van het personaliseren zet door. In verschillende flagshipstores in Milaan kunnen klanten hun eigen kledingstuk ontwerpen. In Nederland kennen we bijvoorbeeld de Levi’s® Print Bar en TEGENDRAADS in The Maker Store Amsterdam. De trend van personaliseren zien we ook terug in packaging design. In de grote warenhuizen in Londen kunnen klanten bijvoorbeeld hun cadeaupapier, tasjes en cadeaudoosjes laten bedrukken. 

Influencer packaging 
Steeds meer retailers zetten in op Instragrammable packaging. Hoe maak je jouw verpakking het delen waard? Kies voor een opvallend design, creëer een unieke ‘unboxing experience’ – bijvoorbeeld door het toevoegen van meerdere uitpakmomenten – of gebruik rake, inspirerende teksten die inspelen op de emotie of oproepen tot een moment van bezinning. 

Wil je meer weten over bovenstaande trends en ben je benieuwd hoe je deze kunt toepassen binnen jouw bedrijf?
Vraag een inspiratiesessie aan via www.wrappidup.nl
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!