'De huidige voedingsmarkt is failliet'

'De huidige voedingsmarkt is failliet'

Retailers, consumenten en ngo’s moeten de handen ineenslaan voor een wereldwijde voedseltransitie. De kosten van gezondheid, klimaatopwarming en verlies van biodiversiteit komen in het huidige landbouwsysteem onvoldoende aan bod omdat te veel om productiviteit draait, zegt ceo Volkert Engelsman van fruitimporteur Eosta tegenover BNR. “Dan klopt er iets grondig niet.”

Het huidige voedselsysteem is volgens Engelsman failliet en om het tij te keren pleit hij onder meer voor hogere prijzen voor minder duurzame voedingsmiddelen. Hij wijst erop dat jaarlijks twaalf miljoen hectare vruchtbare landbouwgrond verloren gaat, waarmee je inteert op het toekomstige voedselaanbod. “Theoretisch zou voeding twee keer zo duur zijn, wil je die maatschappelijke kosten betalen.”

Hoewel volgens Engelsman niets mis is met de ambitie om winst te maken is niets mis, mag dat niet gebeuren ‘over de rug van planet en people'. “Ik ben een groot voorstander van winst en hele lage prijzen, maar neem geen lening op uit de pocket van je kinderen.”

Engelsman is al langere tijd pleitbezorger van een duurzamer voedselsysteem. Eerder beschuldigde hij supermarkten van ‘crimineel gedrag’, verwijzend naar hun inkoop van groenten en fruit. Hij hekelde de te lage prijs die telers ontvangen en het gebrek aan transparantie.


Changemakers in Retail op 23 mei
Changemakers in Retail is een event van RetailTrends over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan jouw bedrijf het verschil maken? Kom donderdag 23 mei 2019 naar de Metaal Kathedraal in Utrecht en ontmoet pioniers en krijg praktische handvatten voor nieuwe businessmodellen, innovatie en leiderschap. Ga naar de website voor meer informatie en om je aan te melden: changemakersinretail.nl.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!