Vijf miljoen Nederlanders maakten vorig jaar gebruik van een buitenlandse webwinkel. Dit betekent een groei van 32 procent ten opzichte van 2017, toen dit nog 3,8 miljoen Nederlandse consumenten waren. Dat blijkt uit cijfers van GfK voor de Thuiswinkel Markt Monitor.
Het bedrag dat Nederlandse consumenten in webwinkels over de grens uitgaven, bedroeg 880 miljoen euro. In 2017 was dat nog 765 miljoen, wat een stijging van vijftien procent betekent. In de categorieën kleding, schoenen, personal lifestyle, IT en speelgoed is de stijging het grootst.
Hoewel het aantal bestedingen op buitenlandse webwinkels groeit, gaat het nog steeds maar om een klein percentage van het totale online bestedingen. Dit totaal was goed voor een bedrag van 23,7 miljard euro, waarvan 3,7 procent bij een buitenlandse website werd uitgegeven. “Nederlandse consumenten hebben nog steeds een sterke voorkeur voor de webwinkels in eigen land”, meldt directeur van Thuiswinkel.org Wijnand Jongen. Volgens hem is de Nederlandse e-commerce een sterke en gezonde sector met een groot aanbod.
China blijft het populairste land waar Nederlanders hun buitenlandse bestedingen doen. Van alle crossborder uitgaven ging 31 procent naar een Chinese webwinkel, terwijl dit voor Duitsland zeventien procent was en voor het Verenigd Koninkrijk vijftien procent.
Reacties 0