Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf duurzame initiatieven binnen de retail van onder meer IKEA, Patagonia en Aldi.
H&M Group
De Zweedse H&M Group liet vorige week weten in 2030 al zijn kleding te maken met duurzame materialen. Dit jaar zijn in de duurzame kledinglijn van H&M al kledingstukken gemaakt van fruit en algen. Voor het nabootsen van leer gebruikte het bedrijf Piñatex, een materiaal dat afkomstig is van ananasbladeren. Een zijdeachtige stof maakte H&M van citrusschillen en voor de zolen van de schoenen werden algen gebruikt.
Lees verder op Paper.
IKEA
Voor veganistisch softijs kun je vanaf april ook terecht bij IKEA, gemaakt van aardbeienpuree en fruit. Met het nieuwe ijs...
Gepeperde meningen, rake observaties, niet te missen innovaties, opvallende onderzoeken. RetailTrends tipt wekelijks uitingen op de sociale kanalen, buitenlandse nieuwssites en andere media die een beeld geven van wat zich zoal buiten onze landsgrenzen heeft afgespeeld. Vandaag: de week in vijf duurzame initiatieven binnen de retail van onder meer IKEA, Patagonia en Aldi.
H&M Group
De Zweedse H&M Group liet vorige week weten in 2030 al zijn kleding te maken met duurzame materialen. Dit jaar zijn in de duurzame kledinglijn van H&M al kledingstukken gemaakt van fruit en algen. Voor het nabootsen van leer gebruikte het bedrijf Piñatex, een materiaal dat afkomstig is van ananasbladeren. Een zijdeachtige stof maakte H&M van citrusschillen en voor de zolen van de schoenen werden algen gebruikt.
Lees verder op Paper.
IKEA
Voor veganistisch softijs kun je vanaf april ook terecht bij IKEA, gemaakt van aardbeienpuree en fruit. Met het nieuwe ijs produceert het Zweedse meubelconcern de helft minder aan CO2-uitstoot dan met normaal softijs. Het is niet het eerste veganistische product dat IKEA lanceert, eerder kwam het ook al met een vegan hotdog. De bedoeling is om in het restaurant vanaf half april ook plantaardige lasagne aan te bieden.
Lees verder op Forbes.
Bonprix
Het van oorsprong Duitse Bonprix heeft een volledig duurzame kledinglijn ontworpen voor aankomende zomer. De collectie bestaat voornamelijk uit gerecycled wol, katoen en polyester. Daarnaast is ook een gedeelte van de collectie met natuurlijke producten als citroenschillen en lavendel geverfd. Hierbij zijn geen chemicaliën gebruikt en is vijftien procent water bespaard.
Lees verder op TextilWirtshaft.
Patagonia
Het Amerikaanse outdoorkledingmerk Patagonia is erg in trek bij bankiers op Wall Street, met name de bodywarmers worden er veel gedragen. Bedrijven zetten dan hun eigen bedrijfslogo op de borst van de bodywarmer. Patagonia wil daarmee stoppen, omdat het bedrijf alleen nog wil verkopen aan banken en techbedrijven die ‘de planeet op de eerste plaats zetten'. Banken en techbedrijven staan daar doorgaans niet om bekend.
Lees verder bij The Guardian.
Aldi
Aldi streeft ernaar om in 2025 zijn ‘exclusive'-productlijn voor honderd procent te maken van duurzame, recyclebare of afbreekbare stoffen. Ook de plasticverpakkingen worden daarin meegenomen. Daarnaast wil de discounter in datzelfde jaar het verpakkingsmateriaal reduceren met vijftien procent.
Lees verder op Grocery Drive.
Changemakers in Retail op 23 mei
Changemakers in Retail is een event van RetailTrends over verandering en kansen. Staan voor product, merk, consument, werknemers en de wereld biedt kansen voor groei en onderscheidend vermogen. Waar kan jouw bedrijf het verschil maken? Kom donderdag 23 mei 2019 naar de Metaal Kathedraal in Utrecht en ontmoet pioniers en krijg praktische handvatten voor nieuwe businessmodellen, innovatie en leiderschap. Ga naar de website voor meer informatie en om je aan te melden: changemakersinretail.nl.