Consumentenbond pleit voor nieuw voedselkeuzelogo

Consumentenbond pleit voor nieuw voedselkeuzelogo

De Consumentenbond wil met scores aangeven hoe (on)gezond een tussendoortje is. Tussendoortjes krijgen een zogeheten Nutriscore op de schaal van A (gezond) tot en met E (ongezond). Nu zijn er vijftig producten van een score voorzien.  

De Nutriscore is ontwikkeld in Frankrijk. Het model moet het voor de consument gemakkelijker maken om te bepalen hoe gezond een tussendoortje is, zonder dat de verpakking omgedraaid moet worden. De score wordt berekend op basis van onder meer de calorieën, suikers en verzadigde vetten in het product. 

Uit de vijftig producten die nu van een logo zijn voorzien, scoort slechts een vijfde ‘goed’. De Consumentenbond wil de overheid oproepen om de Nutriscore door te voeren als voedselkeuzelogo in heel Nederland. 

Eerder werd het 'Ik kies bewust'-vinkje juist van voedingsproducten geschrapt, onder meer na kritiek van de Consumentenbond. Het vinkje zou ten onrechte suggereren dat producten gezond zijn, terwijl dat niet altijd het geval was.
 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!