'Kledingbedrijven goed op weg naar duurzamere productie'

'Kledingbedrijven goed op weg naar duurzamere productie'

86 procent van de deelnemende kledingmerken aan het Convenant Duurzame Kleding en Textiel is goed op weg om te voldoen aan de afspraken in het convenant. Dat blijkt uit de jaarrapportage die het convenant maandag heeft gepubliceerd.

Met de veertien procent die nog onvoldoende inspanningen levert, wordt besproken hoe zij daar verbetering in kunnen brengen. Eind 2018 deden inmiddels 92 kleding- en textielmerken mee, samen goed voor zo’n 48 procent van de omzet op de Nederlandse markt. Hiermee is de doelstelling om 2018 af te sluiten met de helft van de sector bijna behaald. Ook de internationale samenwerking met andere initiatieven groeit. 

De lijst met productielocaties is vorig jaar gegroeid tot 4268 fabrieken en heeft volgens de partijen achter het convenant zijn functie al getoond. In meerdere gevallen konden bedrijven en andere partijen samen problemen rond vakbondsvrijheid, kinderarbeid of arbeidsomstandigheden aanpakken. Retailers als Zeeman, C&A en de Bijenkorf maakten hun productielocaties al openbaar.

De eerste merken sloten zich in 2016 aan bij het convenant. In 2020 moet 80 procent van de Nederlandse kledingsector zijn aangesloten.

 


Changemakers in Retail op 23 mei
Kom op donderdag 23 mei ook naar de derde editie van Changemakers in Retail – the business case for sustainability. Laat je tijdens het RetailTrends-event over social impact, duurzame innovatie en betekenisvolle merken informeren en inspireren door mondiale koplopers en innovators.
De line up met onder meer: Red Bull, Ecover en waarom de consument niet gehecht is aan jouw merk. Bekijk hier de gehele line up.

RetailTrends