'Retailers steeds kieskeuriger bij locatiekeuze'

'Retailers steeds kieskeuriger bij locatiekeuze'

De hoeveelheid opgenomen winkelruimte in Nederland lag vorig jaar ruim honderdduizend vierkante meter lager dan in 2017. Vorig jaar vulden retailers 670 duizend vierkante meter in, een jaar eerder nog 790 duizend. Een steeds grotere kieskeurigheid van winkelbedrijven ligt hieraan ten grondslag, stelt de Rabobank in zijn Vastgoedbericht 2019.

De omzetten in de retailsector nemen toe, maar niet alle branches profiteren hiervan en retailers blijken daarom ook terughoudend met investeringen in nieuwe vestigingen. Waar zij voorheen probeerden hun marktgebied verder uit te breiden, wordt nu vaker gekozen voor relocatie of terugtrekking. 

Retailers lijken zich er volgens de bank van bewust dat zij niet meer overal vertegenwoordigd hoeven te zijn en noemt Shoeby als voorbeeld. De kledingketen heeft de focus verlegd van boodschappencentra naar kernwinkelgebieden, wat vorig jaar leidde tot twaalf nieuwe winkels, zes relocaties en dertien winkelsluitingen. Bij het sluiten van winkels wijst de formule op een te beperkt omzetpotentieel, te hoge lasten en een te onzekere toekomst. In 2019 vervolgt Shoeby deze strategie.

De grotere kieskeurigheid onder retailers zorgt niet voor meer leegstand. Die nam vorig jaar af van zeven naar 6,7 procent. Steeds meer leegstaande winkels worden ingevuld met andere commerciële functies, zoals horeca en leisure. Daarnaast wordt leegstand steeds vaker aan de markt onttrokken, bijvoorbeeld door transformatie naar woningen.
 


RetailRegister
Ook op zoek naar een winkellocatie? Retailers kunnen in het RetailRegister kosteloos aan vastgoedbezitters laten weten waar ze een winkel willen openen. Maak hier je zoekvraag bekend.

Reacties 1


R.H. Koornstra 16 apr, 17:26

Ik kan hoogstens constateren dat retailers niet alleen kritisch moeten zijn op hun locatie, maar ook op de omvang van de winkel. Tenslotte is geen énkele winkel zo groot dat alle beschikbare aanbod de concurrentie met het web aankan. Kortom, een geïntegreerde aanpak met veel sfeer in de winkel, en veel aanbod in de webshop maakt ouderwetse winkeliers tot 'Nieuwe Winkeliers'!
http://www.bricksenclicks.me

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!