‘VanHaren is slim winkelen’

In 1996 trad Krein Bons aan als mede-directeur van schoenenketen vanHaren, naast mede-directeur Joost van Disseldorp. Het was zijn taak de keten te saneren en weer gezond te maken. “Ik wist van te voren niet dat het zo’n moeilijke opgave was. Maar we hebben het gered. Het gaat beter dan ooit.”

Hoe trof u vanHaren aan toen u aantrad in 1996?
“Er was sprake van een soort rivaliteit. Ook al was vanHaren al zeven jaar onderdeel van het
Duitse Deichmann, toch werd nog niet geheel geaccepteerd dat het bedrijf ‘Duits’ georiënteerd was en Duits bloed had. Daarnaast had ik een andere visie dan mijn voorganger, die vooral keek naar het marktaandeel. Er waren toen 153 winkels, die lang niet allemaal even goed rendeerden. In de periode 1997-2001 moest er dus fors worden gesaneerd. De rotte appels moesten weg. In totaal sloten zestig filialen en werden er tien nieuwe vestigingen geopend. De winkels die moesten sluiten hadden veelal een te klein oppervlakte. Deichmann opereerde in Duitsland juist met grote winkels en lage prijzen. Dat bracht een hoog rendement en daar moest vanHaren ook naartoe. Dat de sanering nodig was, blijkt wel uit de omzetcijfers. Die zijn in die periode nooit naar beneden gegaan.”

Deichmann was vast blij met zo’n aanpak?
“Dat viel aanvankelijk wel mee. Deichmanns missie is ‘het dienen van de mens’. Daarmee wordt
natuurlijk de consument bedoeld, maar ook de medewerkers. Deichmann vond het juist heel lastig dat al die filialen moesten sluiten. Dat betekende namelijk ook dat medewerkers hun baan zouden kwijtraken. Als dochterbedrijf hebben we echt moeten aandringen op die reorganisatie, terwijl je meestal ziet dat het andersom is. Dat houdt overigens niet in dat ik er geen moeite mee had. Middels KPMG hadden wij wel een vangnet, maar als directie zijn we zelf in de wind gaan staan. Wat me daarvan het meeste is bijgebleven is dat communicatie wellicht het allerbelangrijkste is. Je probeert het zo goed mogelijk te regelen voor de mensen die weggaan, naar je moet juist ook rekening houden met de mensen die blijven. Wat speelt er in hun hoofd als een collega waar ze dertig jaar mee hebben samengewerkt ineens weg moet? Dat wordt vaak vergeten.”

Het gehele artikel is te lezen in het januarinummer van RetailTrends 2006
U kunt vrijblijvend een proefnummer aanvragen bij sales@retailtrends.nl.
Op de website RetailTrends.nl treft u een overzicht van de inhoud van het maandblad.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!