De drogisterijbranche is toe aan vernieuwing. Dat blijkt uit de nieuwe Stand van de retail van ABN Amro. Drogisterijen moeten volgens het rapport meer inzetten op natuurlijke producten, duurzaamheid, transparantie en expertise van het personeel.
De verkoopvolumes van de drogisterijbranche lieten begin dit jaar een daling zien. Omdat prijzen wel hoger lagen dan het jaar ervoor, was er sprake van omzetgroei. Supermarkten hebben een marktaandeel van zo’n 35 procent in drogisterijproducten en cosmetica, wat onder meer zorgt voor sterke concurrentie.
Om te strijden tegen die concurrentie worden nu vier op de tien verzorgingsproducten in de promotie verkocht. Door meer in te zetten op duurzaamheid en natuurlijke producten kunnen drogisterijen volgens het rapport meer wegblijven uit het prijsgevecht met concurrenten. De aandacht voor het milieu groeit bij consumenten, waardoor zij bereid zijn meer te betalen voor natuurlijk en duurzame producten.
Daarnaast valt er winst te behalen op de kennis van personeel. Het percentage consumenten dat voor productvoorlichting een fysieke drogist bezoekt, steef in drie jaar met zes procent. Als laatste noemt het rapport toch ook het meer inzetten op online door drogisterijen. De voorkeur van consumenten om producten online aan te schaffen, verdubbelde in de afgelopen drie jaar van zes procent naar elf procent.
Changemakers in Retail op 23 mei
Kom op donderdag 23 mei ook naar de derde editie van Changemakers in Retail – the business case for sustainability. Laat je tijdens het RetailTrends-event over social impact, duurzame innovatie en betekenisvolle merken informeren en inspireren door mondiale koplopers en innovators. Ook wordt tijdens het event de eerste Changemaker in Retail Award uitgereikt.
De line up met onder meer: Red Bull, Ecover en waarom de consument niet gehecht is aan jouw merk. Bekijk hier de gehele line up.
Reacties 0