Lichte groei voor zowel consumentenvertrouwen als -consumptie

Lichte groei voor zowel consumentenvertrouwen als -consumptie

Het consumentenvertrouwen is na acht maanden van daling weer gestegen. In april stijgt het vertrouwen met 1 punt, waardoor het uitkomt op -3. Dat komt overeen met het gemiddelde consumentenvertrouwen van de afgelopen twintig jaar. Dat meldt het CBS.

Niet alleen het consumentenvertrouwen laat een stijging zien, ook de koopbereidheid stijgt van -4 in maart naar -3 in april. Consumenten melden dat hun financiële situatie niet veranderd is, maar dat ze de tijd voor het doen van grote aankopen ‘een fractie gunstiger vinden’. De deelindicator economisch klimaat blijft met -3 gelijk aan die van maart. Door consumenten wordt ‘een fractie minder negatief’ geoordeeld over de economie van de komende twaalf maanden. Maar over de economie van de afgelopen twaalf maanden wordt iets minder positief geoordeeld.

Bestedingen
In februari hebben consumenten 0,9 procent meer besteed dan in februari 2019. Daarmee is de stijging in consumentenbestedingen hetzelfde als in januari dit jaar en het is tevens de laagste groei sinds medio 2016. 

Opvallend is dat er minder geld uitgegeven wordt aan gas en personnenauto’s. In tegenstelling tot februari 2018 werd er in februari dit jaar vijf procent meer uitgegeven aan duurzame producten en er werd meer besteed aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten. 
 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends