Het Japanse fashionplatform Zozo trekt zich terug uit Europa, de Verenigde Staten en delen van Azië. Het experiment met de gepersonaliseerde Zozosuit is geen succes gebleken.
Zozo creëerde met de Zozosuit een pak waarmee consumenten zichzelf in 3D kunnen opmeten, waarna hun maten werden gekoppeld aan de database van het Japanse e-commercebedrijf. Het pak werd vorig jaar geïntroduceerd in 72 landen buiten Japan, maar blijkt de operationele winst van het bedrijf fors negatief te hebben beïnvloed. Die viel met meer dan twintig procent terug tot omgerekend zo’n 206 miljoen euro. Critici zeiden eerder al dat de metingen van Zozosuit niet nauwkeurig waren en dat de distributiekosten nooit konden worden terugverdiend.
Zozo liet in december nog in RetailTrends weten grote internationale ambities te hebben. Zo had veertig procent van de beoogde 1,7 miljard dollar omzet in 2020 uit het buitenland moeten komen. Zozo speelt in op een wereldwijde behoefte, stelde bestuurder Masahiro Ito, omdat gemak en customization belangrijker worden.
Bram Demandt 29 apr, 19:09