Thuiswinkel.org wil de komende maanden onderzoeken hoe leveranciers kunnen bijdragen aan het terugdringen van verpakkingsmateriaal bij e-commerceleveringen. Gesprekken met fabrikanten leiden mogelijk tot collectieve afspraken over betere verpakkingen.

Momenteel worden producten door de meeste producenten verpakt voor het winkelschap, waardoor deze verpakkingen niet geschikt zijn voor e-commercedistributie, stelt de brancheorganisatie. Het aantal beschadigingen neemt daardoor toe zodra een omverpakking wordt weggelaten. Het zou volgens Thuiswinkel.org veel winst opleveren wanneer fabrikanten producten in een doos verpakken die sterk genoeg is voor het e-commercekanaal. Dan is het niet nodig om een extra doos toe te voegen, wat zowel milieuwinst als een besparing in het fulfilmentproces oplevert.

Bol.com maakte onlangs al bekend dit jaar 3,5 miljoen producten zonder kartonnen doos te versturen. Het gaat om alle producten waarbij de doos kan worden weggelaten, waaronder koffiezetapparaten en printers. De webwinkel introduceert daarnaast een verzendzak van gerecycled plastic als alternatief. Die levert naar verwachting een CO2-reductie van negentig procent per verpakking op in vergelijking met de blauw-witte doos.


Heb jij al tickets voor Changemakers in Retail – The business case for sustainability? 
Laat je tijdens het event (23 mei, Utrecht) informeren over social impact, duurzame innovatie en betekenisvolle merken door mondiale koplopers en innovators. Een greep uit wat je kunt verwachten: 
- Hoe Red Bull vanuit zijn merkwaarden vleugels geeft aan sociaal ondernemers;
- Generatie Z over de Duurzame revolutie; 
- Zo loopt schoonmaakmerk Ecover al 25 jaar voorop in duurzame innovatie; 
- De toekomst van fashion is slim, multifunctioneel én biologisch afbreekbaar; 
- Gumshoe – kauwgomsneaker met een verhaal; 
En meer!  Koop hier je ticket of ga naar de website voor meer info.