Sportmerken zijn het transparantst over productie

Sportmerken zijn het transparantst over productie

Adidas, Reebok en Patagonia zijn de meest transparante merken binnen de fashionindustrie. Dat onderzocht Fashion Revolution voor zijn jaarlijkse ‘Fashion Transparancy Index’. In het onderzoek worden tweehonderd merken die elk meer dan vijfhonderd miljoen euro omzet draaien onder de loep genomen. 

Merken en retailers konden maximaal 250 punten behalen. De meest transparante merken (Adidas, Reebok en Patagonia) hebben hier 64 procent van de punten gehaald. Daarmee lijken vooral sport- en outdoormerken te werken aan transparantie voor hun klanten. Ze worden op de voet gevolgd door Esprit met 62 procent en H&M met 61 procent. De merken bovenaan deze index scoren vooral zo hoog omdat ze zich richten op goede arbeidsomstandigheden en het milieubeleid goed op orde hebben. 

De merken die ten opzichte van 2018 de grootste stijging hebben doorgemaakt zijn Dior (+22 procent), Sainsbury’s en Nike (+21 procent), New Balance (+18 procent) en Marc Jacobs (+17 procent). Alle merken bij elkaar zijn gemiddeld met vier procent gestegen in de index. 

Er zijn ook enkele Nederlandse merken in de index te vinden, waaronder C&A, die met zestig procent redelijk bovenaan de lijst staat. Opvallend is dat Mexx volgens het rapport helemaal niets doet op het gebied van transparantie. G-Star Raw haalt een score van 45 procent.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends