MediaMarkt-moeder staat voor transformatie, vijfhonderd banen op de tocht

MediaMarkt-moeder staat voor transformatie, vijfhonderd banen op de tocht

Ceconomy staat voor een herstructurering in Duitsland. Deze week kondigde het moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn een uitgebreid transformatieplan aan waarbij zo’n vijfhonderd banen worden geschrapt, meldt het Handelsblatt.

De grootste klappen gaan mogelijk vallen op het hoofdkantoor van Ceconomy in Düsseldorf en op het hoofdkantoor van Media-Saturn in Ingolstadt. “Met het besparingsprogramma kunnen we ons meer richten op de behoeften van ons klanten en de basis leggen voor duurzame en winstgevende groei”, zegt Jörn Werner over de plannen, die sinds vorige maand ceo is van het bedrijf.

Het moederbedrijf van MediaMarkt wil zijn kosten met het transformatieplan jaarlijks terugbrengen met zo’n 110 tot 130 miljoen euro. Naar verwachting zal dit zijn volledige effect hebben op de resultaten van het volgende boekjaar. Daarnaast denkt het bedrijf dat de besparingen zich binnen anderhalf jaar terugbetalen.

Het elektronicaconcern zag zijn omzet in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar oplopen met 1,7 procent. Uit cijfers van oktober tot en met december bleek dat het bedrijf goed was voor 6,9 miljard euro. De winstgevendheid van de Duitse onderneming liep echter terug als gevolg van de vele managementwisselingen bij zowel de holding als op landenniveau. In totaal hebben alle wisselingen de retailer 34 miljoen euro gekost. Eerder werd al bekend dat het nieuwe managementteam werkte aan een ‘uitgebreid pakket maatregelen’ die onder meer tot nieuwe strategische initiatieven en lagere kosten moeten leiden. 

Reacties 1


Hanky Panky 1 mei, 23:24

Transformatie: het onheilspellende buzzword dat het einde in lijdt van ieder bedrijf dat het gebruikt om weer winst te gaan maken.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!