Nederlandse uitgaven bij Europese webwinkels stijgen minder hard

Nederlandse uitgaven bij Europese webwinkels stijgen minder hard

De bestedingen van Nederlandse consumenten bij Europese webwinkels zijn vorig jaar met zeventien procent gegroeid. Dit percentage ligt minder hoog dan voorgaande jaren, blijkt uit voorlopige cijfers van het CBS. De Nederlandse bestedingen bij webwinkels over de grens waren goed voor een bedrag van ongeveer 1,6 miljard euro.

In het vierde kwartaal van 2018 kochten Nederlanders voor een bedrag van 453 miljoen euro in Europese webwinkels. Dat betekent een stijging van 22 procent in dezelfde periode van 2017. Het aandeel van Europese webwinkels in de totale detailhandelsomzet is klein: nog geen twee procent.

De verkoop van Nederlandse webwinkels lag vorig jaar achttien procent hoger dan het jaar daarvoor. Dat is iets meer dan de omzetgroei die Europese webwinkels door in deze periode behaalden. Pure webwinkels zetten dertien procent meer om, terwijl voor retailers met zowel een web- als fysieke winkel de internetverkopen 26 procent hoger lagen. De internetverkopen stijgen veel sterker dan de totale omzet van de Nederlandse detailhandel, die vorig jaar met ruim 3,4 procent groeide.

Net als bij de Europese webwinkels blijft het groeitempo van de Nederlandse webwinkels hoog, maar loopt de groei na 2015 iets terug. Die nam destijds met 22 procent toe. 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends