Data moet het aantal retouren bij Zalando reduceren

Data moet het aantal retouren bij Zalando reduceren

Zalando wil zijn retouren beperken door meer gebruik te gaan maken van data. De data moet ervoor zorgen dat de etailer beter kan voorspellen welke kleding bij de klant past. Het verkopen van kleding van partners maakt het aanbod van Zalando bovendien completer en beter, wat de retouren moet beperken, dat meldt het FD.

De retouren staan, net als de gratis verzendkosten, al langere tijd ter discussie bij het Duitse bedrijf. In april kondigde het bedrijf aan in diverse landen verzendkosten te gaan rekenen als de orderwaarde onder de 24,90 euro ligt. Of diezelfde regels ook voor Nederland gaan gelden is vooralsnog niet bekend. 

Wel laat Zalando weten dat die 24,90 euro niet verhoogd zal worden. “Met een minimumbestelbedrag willen we voorkomen dat mensen alleen voor een paar sokken een pakketje laten bezorgen. Dat is gelukt, en we merken dat onze klanten nog steeds net zo tevreden over ons zijn. Een hoger minimaal bestelbedrag vinden we niet nodig”, vertelt Kenneth Melchior, directeur Noord-Europa. 
 

Reacties

Wie weet of de omzet die Zalando meldt (€1.400.000.000 Q1 2019) exclusief of inclusief de retouren is?? Zalando heeft volgens eigen zeggen 50% retouren, dus of de omzet is €2.800.000.000 en er is € 1.400.000.000 retour gekomen (onbetaalbaar, maar dat terzijde) òf er is € 700.000.000, - meer verlies omdat de retouren worden afgeboekt op toekomstige winst, maar feitelijk in 1 zijn geleden (zo boekhouden mag alleen in Duitsland)

Geplaatst door Hugo Vis op 3 mei 2019 om 11:14

In Q1 dus

Geplaatst door Hugo Vis op 3 mei 2019 om 11:15

Hugo Vis: u bent een wijs man, ik denk er net hetzelfde over....

Geplaatst door Serge Van Der Poorten op 3 mei 2019 om 12:18

De online sector is befaamd om haar vermogen allerlei bedrijfskundige kengetallen door elkaar te gebruiken. Maar het lijkt me dat je retouren alleen als negatieve omzet mag boeken. De kosten daaraan verbonden zullen deels vaste kosten zijn, deels als afschrijving worden geboekt. Maar of Zalando dat ook zo doet?

Geplaatst door Reinder Koornstra op 3 mei 2019 om 14:13

Volgens HGB (Handels Gesetz Buch) worden retouren op de omzet in mindering gebracht op het moment van ontvangst. Op basis van ervaringscijfers moet je de omzet verlagen per einde verslagperiode van nog te verwachten retouren.
Als Zalando en haar accountant dat netjes doen is de 1,4 mio dus een realistische omzet en zijn aanpassingen niet meer nodig. Maar lees wat ik schrijf: als ze dat netjes doen......

Geplaatst door Machiel R op 3 mei 2019 om 15:59

@hugovis Lesje boekhouden is aan te raden.

Geplaatst door Peter rl op 6 mei 2019 om 14:16

Laatste nieuws

RetailTrends