'Promotieacties verhogen prijsdruk bij retailers'

'Promotieacties verhogen prijsdruk bij retailers'

Retailers hebben in de afgelopen twee jaar een verhoogde prijsdruk ervaren. 78 procent zegt hiermee te maken hebben gehad, blijkt uit onderzoek van Simon-Kucher en Strategy & Marketing Consultants. 

Het onderzoek stelt dat de prijsperceptie van consumenten niet altijd in lijn is met de daadwerkelijke prijsniveaus. Positionering van het eigen merk en promoties zijn naast die daadwerkelijke prijzen twee belangrijke factoren voor de verhoogde prijsdruk. ‘Zeker na structurele prijsverlagingen van onder andere Jumbo en Plus, worden promoties een steeds belangrijker medium’, aldus het onderzoekrapport.

De promotiedruk in de Nederlandse supermarktbranche liep vorig jaar op tot 23,6 procent. Hiermee voert ons land van de landen met de hoogste promotiedruk in Europa aan. Nederlandse consumenten stellen hun aankoop uit tot het in de aanbieding is. Het bureau meldt dat promoties een belangrijk middel zijn voor retailers, maar onderaan de streep niet winstgevend zijn. Het niet kunnen compenseren van promotionele kosten en het niet evalueren van de promotieacties worden hierbij door het rapport als belangrijkste redenen genoemd.

Reacties 1


Olaf Zwijnenburg 4 mei, 16:25

Verslaafd aan korting? Zo ga je ermee om

https://retailtrends.nl/item/53181/verslaafd-aan-korting-zo-ga-je-ermee-om

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!