De supermarkten zijn allemaal druk bezig om te ontsnappen aan een kwijnend bestaan. “Door de geseling van Albert Heijn, dat ruim twee jaar geleden een prijzenoorlog startte, stellen alle supers zich de vraag: hoe kunnen we ons, nu iedereen de prijzen verlaagt, nog onderscheiden?”, zegt Laurens Sloot van de Erasmus Universiteit.
Daarbij heeft C1000 de meeste haast. De groei blijft uit voor de grootste concurrent van AH. Daarbij verkeren een groot aantal C1000-ondernemers in de financiële problemen. “De Aldi verkoopt meer vers, AH verschuift met zijn prijzen op richting C1000. Ik voorzie een directe confrontatie tussen AH en de C1000”, zegt Joop Holla van marktonderzoeker GfK. Sloot voorziet ook veranderingen: “Het huidige concept van C1000 wordt nog wel gewaardeerd, maar de concurrentie is beter geworden. Daar moeten ze dus een antwoord op vinden”. C1000 opent vandaag een nieuw type supermarkt, waarbij de prijzen onder de AH-prijs ligt. Over de rest van de veranderingen is nog geen duidelijkheid.
Supers willen ontsnappen
Gepubliceerd op 25 januari 2006 om 00:00
Reacties 0