Consumenten beschouwen IKEA als de meest inspirerende retailer in Nederland. Dat blijkt uit de retaileditie van de Inspirerende 40 van Crossmarks en Synergie. Rituals en Dille & Kamille bezetten de tweede en derde plek.
Ici Paris XL en Bever maken de top vijf compleet. Uit de studie kwamen vijf pijlers naar voren die bepalen hoe inspirerend een retailer is: aanbod en assortiment, winkelinrichting, winkelervaring, klantcontact en identiteit. IKEA is volgens de onderzoekers op al deze aspecten succesvol.
Het onderzoek naar de meest inspirerende retailers laat zien dat formules die zich puur focussen op de laagste prijs ronduit slecht scoren. De meest inspirerende retailers kijken ‘voorbij de transactie’, stellen de onderzoekers. ‘Ze ontstijgen het product en durven echt van betekenis te zijn in het leven van hun klanten’. Als voorbeeld wordt Rituals genoemd, dat ervoor zorgt dat heel Nederland een flesje douchegel cadeau geeft, en IKEA dat 'het zoeken naar de juiste meubels tot een dagje uit maakt'.
Kristie Habraken 21 mei, 18:50
j. aalders 21 mei, 13:21