'IKEA is de meest inspirerende retailer'

'IKEA is de meest inspirerende retailer'

Consumenten beschouwen IKEA als de meest inspirerende retailer in Nederland. Dat blijkt uit de retaileditie van de Inspirerende 40 van Crossmarks en Synergie. Rituals en Dille & Kamille bezetten de tweede en derde plek.

Ici Paris XL en Bever maken de top vijf compleet. Uit de studie kwamen vijf pijlers naar voren die bepalen hoe inspirerend een retailer is: aanbod en assortiment, winkelinrichting, winkelervaring, klantcontact en identiteit. IKEA is volgens de onderzoekers op al deze aspecten succesvol.

Het onderzoek naar de meest inspirerende retailers laat zien dat formules die zich puur focussen op de laagste prijs ronduit slecht scoren. De meest inspirerende retailers kijken ‘voorbij de transactie’, stellen de onderzoekers. ‘Ze ontstijgen het product en durven echt van betekenis te zijn in het leven van hun klanten’. Als voorbeeld wordt Rituals genoemd, dat ervoor zorgt dat heel Nederland een flesje douchegel cadeau geeft, en IKEA dat 'het zoeken naar de juiste meubels tot een dagje uit maakt'.

 
 

Reacties 2


Kristie Habraken 21 mei, 18:50

Bedankt voor uw reactie en leuk om te lezen dat u geïnteresseerd bent in het onderzoek. In het onderzoek is aan consumenten gevraagd welke retailers hen het meest weten te inspireren. Hierbij worden door consumenten de retailers genoemd die het meest top of mind zijn. Welkoop is zeker een mooie retailformule. De reden dat Welkoop niet in deze lijst voorkomt wil dan ook niet zeggen dat Welkoop niet inspirerend is, maar minder top of mind is bij de consument als het gaat om retailinspiratie. Desgewenst licht ik dit graag verder aan u toe, ook wat de mogelijkheden zijn om te onderzoeken hoe inspirerend Welkoop is in de ogen van de consument, hiervoor kunt u contact opnemen via kristie@crossmarks.nl.


j. aalders 21 mei, 13:21

Ik ben wel benieuwd waarom een winkel als Welkoop hier niet tussen staat. Met jaarlijks meerdere retailrewards, mede gebaseerd op de aangehaalde pijlers, en de veronderstelling dat prijsvechters lager scoren lijkt een concern als deze toch wel echt in het rijtje te horen.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!