Het consumentenvertrouwen blijft in vergelijking met vorige maand steken op -3. Dat komt overeen met het gemiddelde consumentenvertrouwen van de afgelopen twintig jaar, meldt het CBS.
Net als het vertrouwen is ook de koopbereidheid met -3 gelijk gebleven. Consumenten melden dat hun financiële situatie niet veranderd is, maar dat ze de tijd voor het doen van grote aankopen ‘een fractie gunstiger vinden’. De deelindicator economisch klimaat verbetert een fractie ten aanzien van vorige maand. Deze komt uit op -2, terwijl deze in april uitkwam op -3.
In maart hebben consumenten 1,1 procent meer besteed dan in maart 2019. De groei is vergelijkbaar met die in de voorgaande twee maanden. Het percentage van uitgaven aan duurzame goederen steeg met vijf procent ten aanzien van vorig jaar. Consumenten gaven daarnaast vooral meer uit aan woninginrichting, huishoudelijke apparaten, kleding en schoenen. De groei van uitgaven aan voedings- en genotmiddelen laat een percentage van één procent zien.
Reacties 0