'Spijkerbroek bijna 33 euro te goedkoop'

'Spijkerbroek bijna 33 euro te goedkoop'

In de productieketen van spijkerbroeken gaat volgens onderzoekers van het Impact Institute nog veel mis. Arbeiders krijgen te weinig loon en moeten onder slechte omstandigheden werken, concluderen ze. En het milieu zou onnodig worden belast.

Eigenlijk zou de inkoopprijs voor een spijkerbroek fors hoger moeten liggen. Uit berekeningen in opdracht van ABN Amro blijkt dat een retailer bijna 33 euro meer zou betalen voor een spijkerbroek als de verborgen kosten in rekening zouden zijn gebracht.

De onderzoekers hebben een typische productieketen van een spijkerbroek doorgelicht: van katoenplantages en denimweverijen in India via spijkerbroekfabrieken in Bangladesh tot en met het transport naar de Europese afzetmarkten. Het Impact Institute berekende de true price gap: het verschil tussen de inkoopprijs die de retailers betalen en de werkelijke totale productiekosten, inclusief milieukosten en de impact op de (lokale) samenleving. Deze kosten worden nu niet betaald.

Reacties 3


Robert H. H. 23 mei, 17:57

Inderdaad.....wat een complete onzin. Alsof dit voor elke "spijkerbroek" hetzelfde is en alsof dit exact te berekenen valt. Laat de ABN hun tijd steken in het helpen van ondernemers i.p.v. zich met deze onzin bezig te houden.


F. C. J. M. Koster 23 mei, 13:09

Gaat de de bank nu de inkoopprijzen bepalen? Zij kunnen beter de bijkomende kosten, waar zij zelf onderdeel van zijn en de belachelijk hoge marketingkosten naar beneden brengen!


ikke weet het 23 mei, 11:56

Laat de bank zich bezig houden met bankzaken en niet met deze flauwekul waar ze geen verstand van hebben.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!