Groei de Bijenkorf zwakt af door winkelverbouwingen

Groei de Bijenkorf zwakt af door winkelverbouwingen

De Bijenkorf heeft vorig jaar een omzetstijging van 7,1 procent geboekt. Daarmee groeit de warenhuisketen voor het zesde jaar op rij, zij het minder sterk dan in 2017. Toen bedroeg de groei ruim twaalf procent.

De winkels groeiden met één procent, omdat veel warenhuizen werden verbouwd. Daardoor kon zes procent van de vloer niet worden gebruikt. Online namen de verkopen met 33 procent toe. De webwinkel is bovendien winstgevend, zegt ceo Giovanni Colauto tegenover De Financiële Telegraaf. Hij weerspreekt dat de marges online veel lager liggen dan in de winkel. “Het begint echt op elkaar te lijken.”

Hoe hoog de omzet is, zegt de retailer nooit. De operationele winst van de Bijenkorf steeg van 38,7 naar 41,3 miljoen euro. Ook dit jaar lijkt de retailer volgens Colauto zijn groei door te zetten, met flink groeiende bezoekersaantallen. De Bijenkorf groeit volgens hem in elk prijssegment, wat hij verrassend noemt aangezien veel verkopers van kleding, schoenen en lederwaren in de problemen komen. “Misschien is het wel the winner takes it all.”

Colauto haalt verder uit naar concurrent Hudson’s Bay, dat volgens de topman van het begin af aan een verkeerde propositie had in Nederland. “Ze zijn te weinig onderscheidend.” Onlangs bleek uit interne documenten dat de Canadese warenhuisketen een vertrek uit Nederland overweegt vanwege zware verliezen.


 

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends