'Omzetgroei detailhandel loopt op, winstgroei blijft achter'

'Omzetgroei detailhandel loopt op, winstgroei blijft achter'

De omzetgroei van Nederlandse winkeliers liet vorig jaar een sterkere toename zien dan een jaar eerder. De branche profiteerde onder meer van de groei van de economie en de consumentenbestedingen, blijkt uit een rapport van accountantsorganisatie SRA. De winstgroei bleef daarentegen achter in vergelijking met het mkb als geheel, bijvoorbeeld door de komst van nieuwe marktpartijen met flinterdunne marges.

De omzetgroei van detailhandelaren steeg van zes procent in 2017 naar zeven procent in 2018. De winstgroei kelderde daarentegen van elf naar 4,6 procent, wat opnieuw een halvering betekent ten opzichte van een jaar eerder. Het percentage retailondernemers met een lagere winst groeide met bijna vier procent. Daarnaast meldt het rapport dat onderlinge verschillen in de detailhandel opnieuw zijn toegenomen. 

De personeelskosten liepen in 2018 met zes procent op, net als in 2017. De loonkostengroei groeide van 4,4 naar 5,7 procent en de overige personeelskosten, waar de inzet van uitzendkrachten en flexibel personeel onder valt, daalde flink: van 19,3 naar 5,6 procent. Dat komt volgens het rapport doordat het accent in de detailhandel meer op een vast dienstverband is komen te liggen. 

Het eigen vermogen nam met 7,1 procent opnieuw toe, al was deze groei niet zo sterk als de jaren ervoor. Verder stegen zowel de kortlopende als de langlopende schulden, terwijl deze laatstgenoemde in 2017 nog met zes procent daalde.

SRA zegt dat vooral winkels in lectuur, sport, recreatie- en kampeerartikelen goede resultaten zien. Ondanks de ontwikkelingen in de bouw was er ook in de doe-het-zelf-branche een bovengemiddelde omzet- en winstgroei. Bij winkels in meubels en verlichting vielen deze cijfers juist negatiever uit. Kledingwinkels realiseerden wel omzetgroei, maar de winst nam af. 

Reacties

Het laat maar weer eens zien dat het realiseren van omzetgroei niet zo'n kunst is in de detailhandel. Omzetgroei tegen dezelfde de winstmarge is een heel andere zaak! De webshops gingen de stenen winkels voor!

Geplaatst door Reinder Koornstra op 3 juni 2019 om 14:34

Laatste nieuws









RetailTrends