'Bouwmarktbranche heeft meer last van concurrentie'

'Bouwmarktbranche heeft meer last van concurrentie'

De concurrentie in de bouwmarktenbranche groeit. De verkopen in de detailhandel namen in het eerste kwartaal van 2019 in vergelijking met het jaar daarvoor met 2,7 procent toe. Daarnaast groeide de omzet met 3,4 procent. Ondanks de stijgingen in de huidige marktsituatie is het voor bouwmarkten niet eenvoudig, meldt het rapport Stand van de Retail van ABN Amro.

De verkoopvolumes van bouwmarkten zitten nog zo’n zestien procent onder het niveau van voor de crisis, terwijl het vloeroppervlak dat zij bezitten is gestegen. Daarnaast wordt de concurrentie groter. Grote buitenlandse spelers als Hornbach en Bauhaus hebben uitbreidingsplannen voor de komende jaren. Door hun omvang kunnen zij het prijsgevecht volgens ABN makkelijker aangaan dan kleinere partijen.

Verder staat in het rapport dat tussen 2015 en 2018 de behoefte aan kennis en kunde in de bouwmarkt is gegroeid. Het is voor spelers daarom onder meer belangrijk om voldoende service te bieden en zoveel mogelijk uit het prijsgevecht te blijven. Gamma en Praxis doen dit bijvoorbeeld door klushulpen aan te bieden. Hubo biedt daarnaast de mogelijkheid om bestelde producten bij de consument thuis te installeren.

Ten slotte meldt het rapport dat online-propositie belangrijker wordt. Ongeveer de helft van de Nederlandse consumenten oriënteert zich online op een aankoop in een bouwmarkt. ABN verwacht dat de onlineverkopen de komende jaren zullen groeien, maar de fysieke winkel het primaire verkoopkanaal blijft.

Reacties

De kop van dit artikel geeft niet weer van wat de waarheid is. Het artikel is een matige samenvatting van de realiteit van de concurrentie binnen de Bouwmarkt branche. In ieder geval mijn bescheiden mening...

Geplaatst door E De Goede op 4 juni 2019 om 12:47

Laatste nieuws









RetailTrends