Kruidvat, Rituals en IKEA zijn de meest toekomstbestendige retailers van Nederland. Dat blijkt uit de Retail Ranking 2019 van onderzoeksbureau Q&A. De retailers staan boven in de ranking omdat ze een goed online profiel hebben, een onderscheidende winkel hebben en het vermogen hebben om veel traffic te genereren.
Kruidvat weet in het onderzoek de eerste plek te behalen, omdat blijkt dat het merk onmisbaar is, loyale klanten heeft en veel klanten naar de winkels trekt. In de top tien staan onder meer nog Albert Heijn, ANWB, Hunkemöller en Coolblue. Uit het onderzoek blijkt verder dat acht procent van de retailers een glimlach weet te toveren op het gezicht van de consument. Onder die acht procent vallen winkels als Dille & Kamille en Søstrene Grene. Slechts negen procent van de retailers is echt onderscheidend. In 2017 was dit nog dertien procent.
24 procent van de retailers heeft loyale klanten, waardoor ze veel traffic weten te genereren. Hieronder vallen retailers als Albert Heijn, Hans Anders en Welkoop. Uit het onderzoek blijkt verder dat het hebben van een webshop niet meer voldoende is. Consumenten moeten op elk moment van de dag terecht kunnen bij de retailer voor inspiratie, oriëntatie en transactie. Ook afhalen en bezorgen van producten is steeds belangrijker.
Q&A hield het onderzoek onder 204 retailers. 5100 Nederlandse consumenten deden mee aan het onderzoek. Bekijk hier de Retail Ranking 2019.
C M 4 jun, 20:07