'Omzetgroei detailhandel blijft achter bij rest Europa'

De omzetgroei in de Nederlandse detailhandel stagneert dit jaar. Dat terwijl voor de detailhandel in Europa een gemiddelde groei van twee procent wordt voorspeld. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van GfK naar de Europese detailhandel. In Nederland blijft de omzetgroei volgens GfK steken op 0,5 procent. 

Vorig jaar viel de omzet van fysieke winkels in Nederland vrijwel stil. GfK becijferde een marginale groei van 0,2 procent. Dat is vergelijkbaar met andere landen in Noordwest-Europa. In Denemarken en België stijgt de omzet minimaal, terwijl in Zweden en Noorwegen een daling van de groei is te zien. Volgens de prognoses herpakken deze landen zich dit jaar. Voor Nederland geldt dit als enige Europese land niet.

Dat fysieke winkels in Nederland ondermaats presteren, komt volgens GfK vooral doordat hier online winkelen erg populair is. "Fysieke winkels zullen goed moeten kijken hoe ze koperspubliek kunnen trekken via een aantrekkelijkere instore beleving en sociale interactie. Daarmee zouden ze zich mogelijk kunnen onderscheiden ten opzichte van het gemak, maar de onpersoonlijke ervaring, van online winkelen", zegt Danny van den Burg, retail sales lead bij GfK.

Reacties 1


Cb Beek 5 jun, 13:24

Altijd wordt er gewezen op online winkelen de oorzaak zou zijn van de omzetontwikkeling van de fysieke winkels terwijl er vele andere oorzaken zijn te noemen zoals teveel m2 fysieke winkels, te weinig besteedbaar inkomen van de middeninkomens en vooral de prijsstijgingen van de vaste lasten en belasting en verzekeringen om er maar een paar te noemen. Online is minder sterk aan t groeien en zal zich gaan stabiliseren.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!