De omzetgroei in de Nederlandse detailhandel stagneert dit jaar. Dat terwijl voor de detailhandel in Europa een gemiddelde groei van twee procent wordt voorspeld. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van GfK naar de Europese detailhandel. In Nederland blijft de omzetgroei volgens GfK steken op 0,5 procent.
Vorig jaar viel de omzet van fysieke winkels in Nederland vrijwel stil. GfK becijferde een marginale groei van 0,2 procent. Dat is vergelijkbaar met andere landen in Noordwest-Europa. In Denemarken en België stijgt de omzet minimaal, terwijl in Zweden en Noorwegen een daling van de groei is te zien. Volgens de prognoses herpakken deze landen zich dit jaar. Voor Nederland geldt dit als enige Europese land niet.
Dat fysieke winkels in Nederland ondermaats presteren, komt volgens GfK vooral doordat hier online winkelen erg populair is. "Fysieke winkels zullen goed moeten kijken hoe ze koperspubliek kunnen trekken via een aantrekkelijkere instore beleving en sociale interactie. Daarmee zouden ze zich mogelijk kunnen onderscheiden ten opzichte van het gemak, maar de onpersoonlijke ervaring, van online winkelen", zegt Danny van den Burg, retail sales lead bij GfK.
Cb Beek 5 jun, 15:24