De doe-het-zelfbranche zag zijn omzet in het eerste kwartaal met acht procent stijgen ten opzichte van een jaar eerder. De omzet van meubelwinkels groeide daarnaast met 4,7 procent, blijkt uit cijfers van het CBS. Voor de gehele detailhandel lag de omzet 3,4 procent hoger dan een jaar eerder.
Ondanks de groeiende omzet bleek eerder uit onderzoek van ABN Amro dat de huidige marktsituatie niet eenvoudig is voor bouwmarken, omdat de concurrentie in die branche groeit. Dit komt onder meer door de komst van grote buitenlandse spelers als Hornbach en Bauhaus.
De omzet in de non-foodsector was voor de kleding- en speelgoedbranche minder gunstig dan voor de doe-het-zelfbranche. Speelgoedwinkels zagen hun omzet in het eerste kwartaal met vijftien procent afnemen. De omzet van kledingwinkels daalde met 0,8 procent en het verkoopvolume lag 4,7 procent lager. In de foodsector boekten supermarkten juist 2,7 procent meer om en het verkoopvolume steeg met 2,1 procent. Dit komt onder meer door de verhoging van het lage btw-tarief begin dit jaar. De omzet van speciaalzaken als kaaswinkels en slijterijen daalde met 0,8 procent.
De verkopen via internet namen in het eerste kwartaal nogmaals sterker toe dan de winkelverkopen. De internetomzet lag in het eerste kwartaal 16,6 procent hoger dan een jaar eerder. De sterkste groei was te zien bij multi-channelers: een stijging van 23,6 procent. Bij de pure internetverkopers groeide de omzet met 12,2 procent.
Teus-Jan van Dieren 6 jun, 12:04