Doe-het-zelfbranche ziet omzet het sterkst groeien

Doe-het-zelfbranche ziet omzet het sterkst groeien

De doe-het-zelfbranche zag zijn omzet in het eerste kwartaal met acht procent stijgen ten opzichte van een jaar eerder. De omzet van meubelwinkels groeide daarnaast met 4,7 procent, blijkt uit cijfers van het CBS. Voor de gehele detailhandel lag de omzet 3,4 procent hoger dan een jaar eerder.

Ondanks de groeiende omzet bleek eerder uit onderzoek van ABN Amro dat de huidige marktsituatie niet eenvoudig is voor bouwmarken, omdat de concurrentie in die branche groeit. Dit komt onder meer door de komst van grote buitenlandse spelers als Hornbach en Bauhaus.

De omzet in de non-foodsector was voor de kleding- en speelgoedbranche minder gunstig dan voor de doe-het-zelfbranche. Speelgoedwinkels zagen hun omzet in het eerste kwartaal met vijftien procent afnemen. De omzet van kledingwinkels daalde met 0,8 procent en het verkoopvolume lag 4,7 procent lager. In de foodsector boekten supermarkten juist 2,7 procent meer om en het verkoopvolume steeg met 2,1 procent. Dit komt onder meer door de verhoging van het lage btw-tarief begin dit jaar. De omzet van speciaalzaken als kaaswinkels en slijterijen daalde met 0,8 procent.

De verkopen via internet namen in het eerste kwartaal nogmaals sterker toe dan de winkelverkopen. De internetomzet lag in het eerste kwartaal 16,6 procent hoger dan een jaar eerder. De sterkste groei was te zien bij multi-channelers: een stijging van 23,6 procent. Bij de pure internetverkopers groeide de omzet met 12,2 procent.

Reacties 1


Teus-Jan van Dieren 6 jun, 10:04

Als je zelf in de doe-het-zelf branche opereert en je ziet deze sterke omzetstijging niet, dan vraag je je af waar het CBS deze cijfers vandaan heeft. Gelukkig geeft de bijgeleverde grafiek duidelijkheid. Het gaat hier om DHZ + keukens + vloeren. Diverse media wekken door hun koppen daardoor een verkeerde indruk. Ik ben heel benieuwd hoe de keukens en vloerenwinkels hebben gedraaid.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!