'Groot deel kledingmerken niet transparant over lonen'

'Groot deel kledingmerken niet transparant over lonen'

Populaire kledingmerken als C&A, H&M en Primark kunnen niet aantonen dat zij hun arbeiders in lageloonlanden voldoende betalen. Dat blijkt uit een onderzoek van Schone Kleren Campagne (SKC). 

Het onderzoek is gehouden onder twintig populaire kledingmerken. Daarvan scoren er negentien de laagst mogelijke beoordeling. Naast C&A, H&M en Primark kregen onder meer ook Adidas, Amazon, Decathlon, G-Star Raw en Inditex de laagste beoordeling. Het enige merk dat kan aantonen een deel van zijn arbeiders voldoende te betalen, is Gucci. 

Oorzaak van het kunstmatig laaghouden van de wettelijke minimumlonen is om zo producenten aan te trekken. In Bangladesh is het minimumloon slechts een kwart van een leefbaar loon, zo stelt SKC. In Oost-Europese landen is dit verschil nog groter. Hier verdienen arbeiders een zesde van het leefbaar loon.

Reacties 1


B C 7 jun, 16:54

C&A ook? fashion for good is dus niks anders dan een PR stunt, wat een verrassing ...NOT!!

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!