Textielsuper Zeeman heeft de afgelopen vijf jaar zijn winkelbestand in Nederland teruggebracht met zeven procent. Dat blijkt uit cijfers die Trouw heeft opgevraagd bij onderzoeksbureau Locatus. Vorige maand had de retailer nog 517 winkels in Nederland, 35 minder dan aan het begin van 2014.
Er verdwenen vooral winkels in woonplaatsen met vijfduizend tot zevenduizend inwoners. Daar nam het aantal Zeeman-vestigingen met dertig procent af. In Noord-Brabant liep het aantal winkels van negentig naar 79 het hardst terug. Ook het aantal winkels in Duitsland krimpt geleidelijk.
Oorzaak van het teruglopende winkelbestand is de groei van onlineverkoop. "Mensen winkelen meer online en in de grotere steden, dus Zeeman hoeft niet langer overal te zijn", zegt een woordvoerder van de textielsuper. "We sluiten locaties waar de omzet te laag is. Vaak zijn het winkels waarvan het oppervlak klein is." Bovendien liet Zeeman eerder deze week aan RetailTrends weten dat de concurrentie in Duitsland groter is dan in bijvoorbeeld Zuid-Europa. De retailer doet momenteel onderzoek naar het uitbreiden van zijn afzetmarkt in Zuid-Europese landen.
Jolanda Buiting 7 jun, 20:38
Erik Rombouts 7 jun, 17:21
Reinder Koornstra 7 jun, 12:44