‘Denk aan grens van huismerk’
Gepubliceerd op 26 januari 2006 om 00:00
Uit onderzoek van het EFMI blijkt dat de uitbreiding van het huismerkassortiment vooral wordt geïnitieerd door de winkeliers en niet zozeer door een grotere consumentenvoorkeur. Zo komt de omzetgroei van huismerkproducten vooral door de uitbreiding van het aanbod en niet door de autonome groei van het bestaande assortiment.
Van Aalst wijst retailers ook op een optimum tussen merk- en huismerkartikelen. “Als je de limiet overschrijdt, zul je op consumentenverzet stuiten”. Het EFMI ondervraagt elke maand een willekeurige groep van 150 huishoudens over de eigenschappen van A-merken en huismerken: A-merken scoren hoger op kwaliteit (71 procent - 52 procent), keuze (63 procent - 24 procent) en innovatief vermogen ( 50 procent – 19 procent). Alleen op prijs scoort het huismerk hoger, goedkoop (5 procent - 53 procent).
Reacties 0