‘Denk aan grens van huismerk’

Aan de opkomst van huismerken in de schappen lijkt geen einde te komen. In het Verenigde Koninkrijk gaat supermarktketen Asda binnenkort starten met een winkel die voor 95 procent is gevuld met huismerken. Toch moeten retailers volgens onderzoeksdirecteur Marcel van Aalst van het Erasmus Food Management Instituut (EFMI) uitkijken. “Natuurlijk zet de opmars nog wel even door maar van inwisselbaarheid is vanuit het consumentenperspectief nog lang geen sprake”, zegt Van Aalst.

Uit onderzoek van het EFMI blijkt dat de uitbreiding van het huismerkassortiment vooral wordt geïnitieerd door de winkeliers en niet zozeer door een grotere consumentenvoorkeur. Zo komt de omzetgroei van huismerkproducten vooral door de uitbreiding van het aanbod en niet door de autonome groei van het bestaande assortiment.

Van Aalst wijst retailers ook op een optimum tussen merk- en huismerkartikelen. “Als je de limiet overschrijdt, zul je op consumentenverzet stuiten”. Het EFMI ondervraagt elke maand een willekeurige groep van 150 huishoudens over de eigenschappen van A-merken en huismerken: A-merken scoren hoger op kwaliteit (71 procent - 52 procent), keuze (63 procent - 24 procent) en innovatief vermogen ( 50 procent – 19 procent). Alleen op prijs scoort het huismerk hoger, goedkoop (5 procent - 53 procent).

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!